RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå kommer budsjett-Touareg


Volkswagens kjempe-gadget Touareg er mindre prangende enn sin forgjenger og har 8-trinns Tiptronic som standard.
Volkswagens kjempe-gadget Touareg er mindre prangende enn sin forgjenger og har 8-trinns Tiptronic som standard. Foto: Foto:
Komfortabelt innredet festning på fire hjul der prislappen starter under 800 000 kroner.

Hva slags bil snakker vi om?

200 kilo slankere luksus-SUV. VW Touareg er blitt litt lengre, lavere og lettere enn forgjengeren.

Hvordan er den å kjøre?

Nye Touareg er ingen spesielt morsom bil å kjøre. Golf GTI er en morsom bil å kjøre. Prisen man betaler for å flytte seg noen hakk nærmere himmelen, inkluderer nedsatt kjøreopplevelse. 240 hk og 8-trinns tiptronic garanterer imidlertid for en viss fornøyelse.

Om Touareg ikke er en utpreget morsom bil å kjøre, så er den en mektig kjøreopplevelse. Denne massive kjempe-gadgeten beveger seg fra 0-100 km/t på litt over syv sekunder. Det er en real opplevelse av power.

Og kanskje finner vi her noe av suksessen til massive hi-tech-tanks av denne typen. Følelsen av makt. Og usårbarhet. Fra en Touareg ser man ned på andre, med mindre andre sitter i en trailer eller i en Land Cruiser V8. Det er ikke uten grunn at prekestolen er hevet over menigheten. Touareg appellerer også til trygghetssøkeren. Her er sterke innslag av ”my car is my castle”. Dessuten: Mange liker å sitte høyt.

Komfortabel? Til de grader. Her glir man over humpete hytteveier på første klasse. Bilen kan kjøres i tre modi: Komfort, normal og sport. I sport-modus er Touaregen på sitt morsomste. Understellet senkes et hakk og strammes markant.

Adaptiv servo sørger for mer motstand i styringen ved høyere hastigheter og desto mindre motstand ved bykjøring.

Hvordan ser motorprogrammet ut?

  • V6 TDI 3,0 204 Hk diesel 8-trinns Tiptronic
  • V6 TDI 3,0 240 hk diesel 8-trinns Tiptronic
  • V6 TDI offroad 3,0 240 hk diesel 8-trinns Tiptronic
  • V8 TDI 4,2 340 hk diesel 8-trinns Tiptronic
  • V6 Hybrid 3,0 380 hk 8-trinns Tiptronic

Hybridversjonen er å få kjøpt i Norge, men er primært beregnet for det amerikanske markedet.

Hva gjør den spesiell?

8-trinns automatkasse som standard. Et teoretisk mulig forbruk på 0,71 liter per mil med 204 hk-utgaven, er sannsynligvis klasseledende.

I tillegg til 4Motion kan 240 hk TDI-motoren leveres i en 4XMotion-variant som inkluderer høyere bakkeklaring, en robust fordelingskasse med høy og lav serie, samt senter- og bakdifferensialer.

Hva er forbruk og utslipp?

De nye common rail-motorene, ny girkasse, lavere vekt og start/stopp-system med regenerativ bremsing som standard, gjør at V6 TDI-motoren skal kunne ha et forbruk ned mot 0,7 l/mil. Utslippet er redusert fra 244 g/km til 195 g/km.

Hva koster Touareg?

Fra 777 900 kroner for TDI-modellen med 204 hk til 1 340 590 for V8-eren + ekstrautstyr.

Hvem passer den for?

Nye Touareg er ikke like prangende for sin tid som forgjengeren. Vi er i tillegg blitt vant til disse - i europeisk målestokk- digre SUVene

En kommer likevel ikke utenom at Touareg har en viss slagside mot det snobbete. En høyt profilert reklamemann og Jensevenn sto riktig nok frem som både AP-velger og Touareg-sjåfør i et intervju med Dagbladet i 2008, men det finnes sannsynligvis biler med et noe mer sosialdemokratisk image.

Men hvis kommunister kan kjøre det kapitalistiske praktproduktet BMW X3, så kan muligens AP-velgere kjøre Touareg og komme unna med det – til tross for at man vil møte seg selv i garasjedøren rimelig hyppig

Bilen kan leveres med distriktsvennlige innretninger som lavgirserie, senter- og bak differensialer, Hill Descent og en klatreevne inntil 45 grader. Det kan jo være kjekt ha dersom man bor langs Ørnevegen ved Geiranger.

Men offroad-egenskapene sletter ikke inntrykket av at Touareg først og fremst er en børstraktor som blir oftere å se i byen enn på tunet til steder der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Hva er svakhetene?

For dyr for folk flest og for mange rikinger er den en Folkevogn.

Konkurrenter?

Legger man på en del utstyr blir plutselig dieselversjonen av Porsche Cayenne en konkurrent. Cayenne har fått 240 hk-motoren av Touareg og de deler plattform.

For prisen av en Touareg, kan du få mye annet morsomt. Hva med en 2008-utgave av Passat R36 med 3,6 liters motor på 300 hk og 4Motion? Den er defintivt morsommere å kjøre. Mer plass har den også, 603/1731 liter mot Touaregs 520/1642 liter.

Kilder: Produsenten og BilNorge 
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere