Nærmer seg 3000 underskrifter

Lørdag formiddag hadde Eva Pettersen og Tone Hermansen ( i midten) ingen problemer med å få Tor Andersen og Anita Taraldsen til å skrive under på innbyggerinitiativet for flere bussavganger fra Holmlia til sentrum. Foto: Aina Moberg

Lørdag formiddag hadde Eva Pettersen og Tone Hermansen ( i midten) ingen problemer med å få Tor Andersen og Anita Taraldsen til å skrive under på innbyggerinitiativet for flere bussavganger fra Holmlia til sentrum. Foto: Aina Moberg

Bussaksjonistene på Holmlia satser på å overlevere 3000 underskrifter til bystyret om kort tid. Lørdag skrev folk seg på lista så blekket sprutet i kulda.

Står på: Ingen tvil om hva Eli Bjørneby samlet inn underskrifter til i kulda på Holmlia lørdag. Foto: Aina Moberg

HOLMLIA: Fire representanter fra «Ja til flere avganger Holmlia - sentrum» stoppet samtlige de møtte på Holmlia senter i formiddagstimene.

– Folk er helt fantastiske, og alle ser behovet for å aksjonere. Mange mener man har glemt oss her på Holmlia og at bussituasjonen bare blir verre og verre, forteller Tone Hermansen mens folk står i kø for å sette navnet sitt på lista hennes.

Til bystyret

– Det er veldig få som ikke vil være med. De som sier nei, er de som for lengst har gitt opp kollektivtilbudet vårt og nå står i kø med bil på Mosseveien inn til sentrum, legger hun til.

I løpet av helgen har de fått inn 1500 underskrifter. Målet er å nå 3000 før aksjonen avsluttes 22. januar.

– Vi tar sikte på å levere listen til bystyret i månedskiftet januar/februar. Håpet er at politikerne gjør noe med vårt innbyggerinitiativ, sier Eli Bjørneby.

– Og at de gjør det raskt. Vi setter et krav til politikerne om å finne en løsning nå. Ikke om ti år, mener Tone Hermansen.

Vrangvilje

Bjørneby mener det må være vrangvilje av Ruter å ikke prioritere Holmlia med et bedre kollektivtilbud.

– Folk elsker jo bussrute 80 E. Den blir bare fullere og fullere fordi de reisende kutter ut ustabile NSB. Derfor er det helt utrolig at vi ikke kan få T-banestandard med hyppige avganger . Og buss inn til sentrum etter 14.45, mener hun.

Bedre i 1954

Holmlia-beboer Tor Andersen nølte ikke et sekund med å delta i bussaksjonen.

– Kollektivtilbudet vårt er altfor dårlig. Bussen er stappfull og går ikke om ettermiddagen. NSB nytter det ikke å snakke til. Nesten så jeg blir litt nostalgisk. Faktum er at da de første blokkene ble reist her i 1954, ja da gikk toget jevnt og trutt hvert eneste kvarter. Ikke akkurat et framskritt til det vi tilbys i dag, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.