Når alt man ser er hvitt

Kristin Moe Krohn på toppen av Mount Vinson. Foto: Privat

Kristin Moe Krohn fra Røa har alltid likt utfordringer. Før jul i fjor satte hun kursen mot Antarktis sammen med Randi Skaug og Anne-Mette Nørregaard.

Svært tunge pulker og 70 centimeter med nysnø.

Teamet foran den mektige Mt. Vinson.

Kristin og Anne-Mette på vei opp den 1200 meter høye headwall på vei på Mt. Vinson.

RØA: I går snakket jeg om turen og viste frem bilder jeg har tatt på kafeen Tid her på Røa. Jeg tror faktisk ikke det har sunket helt inn ennå, hele denne fantastiske opplevelsen, og det var deilig å få lov til å mimre litt og dele opplevelsen med andre, sier hun.

Drømmen blir født

Det var i jobben som redaktør i Skiforeningens blad "Snø og ski" at Krohn møtte eventyreren og første norske kvinne på Everest, Randi Skaug. Det var Holmenkollsøndag og begge ønsket å gi sin støtte til damehopperne.

Randi hadde kun fjelltoppen Mount Vinson på Antarktis igjen å bestige før hun kunne sette Seven Summits, de syv høyeste fjelltoppene på syv kontinent, på merittlisten. Som den eventyreren jeg er, og med noen glass champagne under beltet, ble ideen om en skitur på Antarktis født, forteller Krohn.

Det tredje medlemmet skulle egentlig ha vært Liv Arnesen, men grunnet en frostskade fra en tidligere ekspedisjon måtte hun takke nei.

Danske Anne-Mette Nørregaard og jeg har begge krysset den grønlandske innlandsisen og hadde dermed den erfaringen felles. Da hun takket ja, skjønte vi raskt at en felles drøm var i ferd med å bli realisert, sier Krohn.

Til minste detalj

Men aller først skulle turen planlegges så godt og nøyaktig det lot seg gjøre. På den måten ville de være godt forberedt på de fysiske og psykiske utfordringene de ville møte underveis.

I halvannet år planla vi turen, og Randi og jeg møttes vel cirka en gang i uka. I tillegg til den fantastiske opplevelsen vi hadde foran oss ønsket vi alle tre at turen også skulle ha en dypere betydning. Dermed ble vi enige om å benytte anledningen til å samle inn penger til minerydding i Afghanistan og Dansk Flygtningehjælp, forteller hun.

En av hovedårsakene til at Krohn tente på skitur på Antarktis var selve naturopplevelsen. Eller som hun selv sier; "Jeg er hekta på snø, fjell og formasjoner og ser jeg noe vakkert er jeg raskt fremme med kameraet".

Sikkerhet i fokus

På nettstedet "verdensvakresteskitur.com" kunne interesserte følge de tre damene gjennom en blogg som til stadighet ble oppdatert. Randi Skaug, Anne-Mette Nørregaard og Kristin Moe Krohn visste de ville skape historie. Og det som de første kvinnene som noen gang hadde gått på ski fra Patriot Hills til Mount Vinson (4897 moh).

Vi var fullt og helt klar over at dette kom til å bli en svært utfordrende og potensielt farlig tur. Før vi dro hadde vi derfor fokus på breredning, slik at vi hadde basis-ferdighetene inne. Navigasjon ser vi i ettertid at vi med fordel kunne vært bedre til. En tabbe mot slutten av turen kunne kostet oss alt. Heldigvis tok vi etter en stund til fornuften og benyttet fjellvettregelen "Vend i tide. Det er ingen skam å snu.", sier Krohn.

På godt og vondt

5. desember 2007 spente gruppen på seg skiene og la ut på den tilsammen 250 kilometer lange turen gjennom The Sentinel Range og Ellsworth-fjellkjeden. Målet var det høyeste fjellet i Antarktis.

Vi ble kjent med hverandre på godt og vondt og var i utgangspunktet forskjellige som typer til tross for at vi hadde det samme målet. På dag fem kom vi inn i et vanskelig område med en svært bratt skråning. Med 70 kilo i pulkene tok det ikke lang tid før de tok over og det endte med et svalestup på 100 meter rett ned. Men jeg hadde englevakt og slapp med skrekken, forteller hun.

"Mission completed"

Nyttårsaften klokken 17.50 lokal tid stod Kristin, Randi og Anne-Mette på toppen av Antarktis og Mount Vinson. De hadde nådd målet, "mission completed", og Randi hadde fullført Seven Summits.

Det var et stort øyeblikk som jeg aldri kommer til å glemme. At det var selveste nyttårsaften var jo også ekstra spesielt. Det var ikke akkurat flust med krefter igjen før vi skulle bestige fjellet, men jeg husker bare at jeg tenkte en fot foran den andre. Når vi var kommet så langt skulle vi bare fullføre, avslutter Krohn.
I løpet av turen hadde de tre damene samlet inn 200 000 kroner til mineryddning i Afghanistan og Dansk Flygtningehjælp.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.