RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilen som strømleverandør kan bli en realitet i ikke altfor fjern framtid.
Bilen som strømleverandør kan bli en realitet i ikke altfor fjern framtid. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Når artistene får strøm fra bilen

I framtiden vil artistene få strømforsyning fra batteriene i turbussen sin.

De spiller live på stranda, men det er ikke strøm der. Spiller ingen rolle. Instrumentene plugges rett i bandbilens eget strømuttak via en omformer. Energien hentes fra elbilens batterier. På samme måte gjør iskiosken det. I kafeen bortenfor grilles pølsene på batteristrøm.

Er dette kanskje bare en drøm i en fjern framtid? Slett ikke – om vi skal velge å tro elbilpioneren Mitsubishi, som på Tokyo Motor Show stilte med et par konseptbiler for å synliggjøre hvordan bilindustrien kan komme til å tenke om noen år.

Mest om fremtiden

Det er ikke bare sola som stiger opp i Østen. Til tross for sterk valuta har japanerne slett ikke tenkt å la seg utmanøvrere av USA, Europa, Korea eller Kina. Nå rulles neste generasjon miljøbiler fram for å demonstrere teknologisk klarsynthet.

Tokyo Motor Show var denne gang så godt som ryddet for alminnelige gatebiler for å gi plass til det nye som kommer, enten i form av konsepter eller som halvferdige prototyper. Det har aldri skjedd på en internasjonal bilutstilling i storformat før.

Aktuelt for Norge

En håndfull av de gatebilene som faktisk var i Tokyo, er derimot svært interessante sett med norske øyne. Mazda CX-5 og Subaru XV går rett i strupen på bestselgerne Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai. Presentert som konseptet Takeri ser kommende Mazda 6 svært spennende ut.

Mazda trenger nå virkelig et løft både i Norge og Europa. Denne forholdsvis lille og svært selvstendige bilprodusenten med tilhold i le av Hiroshimas atombombede og fjellrike landskap, bygger biler med en kvalitet som i hvert fall ikke reflekteres i salgstallene.

Tysk trøkk i Japan

Samtidig er det interessant å slå fast at man må helt til Tokyo for å se tyske bilnyheter med bestselgerpotensial i Norge. VW Passat Alltrack med røff plastdekor, økt bakkeklaring og firehjulsdrift er akkurat hva VW nå mangler i Norge for gjøre en bestselger enda mer attraktiv. Legg på 20.000 kroner i forhold til dagens 4x4-Passat Highline, og biler er din.

Da Audi presenterte A1 i fjor sommer, lå det i luften at bilen også skulle komme med fem dører. Naturligvis sto den i Tokyo, kompakt og med tilnavnet Sportback. Pristillegg 6400 kroner, og leveringsklar i februar.

VWs overraskelse

Overraskelsen i Tokyo sto VW for, med Cross Coupé. Dette er en VW som er forholdsvis langt unna å være noen folkevogn, og som gir SUV-begrepet en ny dimensjon og et annet innhold. Her tenker VW likt som Mitsubishi ved å ha både bensin- og elmotor under panseret, samtidig som bakhjulene drives av to andre elmotorer. Bilen kan kjøre 40 km på strøm. Her er det firehjulsdrift og ladbar hybrid i samme pakke, til en pris ganske langt unna julenissens budsjett.

I Tokyo var også Hondas nye CR-V, en firehjulstrekker i en klasse luften ser ut til å ha gått litt ut av. Tiden vil vise om nye modeller igjen løfter biler nordmenn ikke kunne få nok av for få år siden.

Da Toyota sendte sportslige Celica inn på de evige motorveier, tok entusiastene det som et tegn på intellektuelt forfall hos selskapets ledelse. Var det virkelig mulig? Nye ledere valgte å se det annerledes, og mange år for sent er oppfølgeren her, ikke under navnet Celica, men GT 86. Bilen med 200 hk er en samproduksjon med Subaru og får følgelig boxermotor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere