*Nettavisen* Nyheter.

Når vi lar snøen råde

Norge er et land langt mot nord, selv om golfstrømmen noen ganger lurer oss til å tro noe annet. Og vinteren her oppe kan være ganske så ugjestmild, selv i vår sørlige plett av kongeriket.

Likevel er det slik at de siste års vintre har vært så snøfattige at flere har begynt å lure. Vil våre barn noen gang lære seg gleden av å gå skøyter eller ski? Kan jeg kjøre med sommerdekk hele året? Må snøskuffa ut av boden noen gang igjen?

Ja, flere har kort og godt lurt på om vi noen gang ville få en ny skikkelig snøvinter på det sentrale Østlandet. Vel, en kan trygt si at Kong Vinter har gitt svar på tiltale. Snørekorder står for fall denne vinteren, likevel vil innflyttere fra andre deler av landet med rette hevde at det ikke akkurat er ekstreme snømengder vi snakker om.

Og her er vi ved kjernen. Bare ti-femten centimeters snøfall i løpet av et døgn er nok til å lage det glade kaos i Stor-Oslo. Innfartsveier stopper nesten helt opp, og småveiene blir ikke brøytet raskt nok for den som vil kjøre på bar vei året rundt. Noen forventer visst at snøen nærmest kommer ferdig måkt fra oven.

Alle har et ansvar for å lette trafikkavviklingen i slike situasjoner. Hvis det er en situasjon som passer dårlig for ego-tripper, så er det store snøfall. Men noen skal presse seg frem, gjerne utenfor oppkjørte spor, for å rekke et møte som er mye viktigere enn møtene til alle andre som sitter i samme kø. Da er det forsmedelig å se køen vokse, mens bergingsbiler kjører skytteltrafikk for å redde situasjonen for "uheldige bilister".

Atter andre lar bilen stå parkert i gaten i håp om at det snart skal bli vår, med det resultat at brøytebiler ikke kommer frem og får gjort jobben. Det kan føre til at utrykningskjøretøyer ikke kommer seg frem til de adressene de skal.

De største problemene i Oslo er det derimot utenlandske trailere som skaper. Paradoksalt nok er det ofte på rette, store veier det stopper opp først. Når så store biler mangler både kjettinger og kjøreferdigheter for norske forhold, må det gå galt. Hele kjørefelt stopper, og dermed blir det timer med forsinkelse i morgen- og ettermiddagsrushet. Det er ikke få arbeidstimer som kastes bort i løpet av en slik morgen, og det som sagt på dager hvor det er fullt mulig å kjøre greitt hvis en er riktig skodd.

Norges Lastebileierforbund foreslo i sin tid døgnkontroll på grensa, for å sjekke at de som kjører inn i vinter-Norge har kjettinger. Det burde i hvert fall være mulig å finne en bedre ordning enn i dag, hvor stikkprøver viser at bare halvparten av utenlandske trailere har med seg kjettinger. Og at flere av sjåførene uansett ikke vet hvordan de skal legges på. Det er uholdbart, både av økonomiske og sikkerhetsmessige hensyn, at disse på en vinterdag skal kunne sette preg på hele trafikkbildet i Oslo.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag