RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Naturkraft fra Bekkelaget


Bekkelaget renseanlegg skal begynne å produsere biogass i løpet av året. Gassen skal brukes som miljøvennlig drivstoff. Arkivfoto: Magne Mellem Enoksen
Bekkelaget renseanlegg skal begynne å produsere biogass i løpet av året. Gassen skal brukes som miljøvennlig drivstoff. Arkivfoto: Magne Mellem Enoksen
Bekkelaget renseanlegg blir det første anlegget i Oslo som produserer biogass som kan benyttes til drivstoff.

BEKKELAGET: AGA AS, Oslo kommune Energigjenvinningsetaten (EGE) og Oslo kommune Vann- og avløpsetaten (VAV) har inngått et nytt samarbeid. Partene signerte i forrige uke en langsiktig avtale for å produsere, distribuere og markedsføre biogass som miljøvennlig drivstoff til bil, buss og lastebiler.

Biogass produseres ved naturens egen nedbryting av organisk materiale i atmosfære uten luft, som for eksempel i myrer, deponier eller gjødselhauger. Prosessen kalles gjerne anaerob utråtning. Biogass består hovedsakelig av metan og karbondioksyd.

Biogass kan blant annet brukes til oppvarming og matlaging. Dersom man oppgraderer gassen ved å rense den for CO2 samt komprimere den, kan den oppnå drivstoffkvalitet. Det er denne typen produksjon som nå skal starte på Bekkelagsanlegget.

- Bekkelagsanlegget har i alle drevet produksjon av rågass, men nå vil vi altså rense gassen slik at den kan brukes til drivstoff for transport, opplyser John Melby ved AGA AS.

Gunstig for miljøet

Biogassanlegg er et effektivt klimatiltak som reduserer utslipp samtidig som det produseres fornybar energi. Det er mest vanlig å lage biogass av gjødsel, matavfall, fiskeavfall, energivekster (som korn, mais og raps), men i prinsippet kan alt organisk materiale benyttes.

Biogass kan også produseres av kloakkslam og biologisk behandling av matavfall. Det vil si at avfall fra Oslo kan utnyttes.

Biogassen er CO2-nøytral og gir det laveste utslippet av forbrenningsgasser. Biogass er derfor det mest miljøvennlige drivstoffet som kan brukes til kjøretøyer.

Den første biogassen i Oslo vil komme fra Vann- og avløpsetatens renseanlegg på Bekkelaget og vil være klar for levering i slutten av 2009. AGA skal sørge for å bygge fyllestasjoner og å bringe gassen til markedet.

- I Sverige har vi opprettet mange av fyllestasjonene på bensinstasjoner, men her i Norge bygger vi mest egne fyllestasjoner, sier Melby. Den første stasjonen kommer trolig ved Brobekkanlegget i Haraldrudveien.

Biogass i kollektivtrafikken

I en oppstartfase vil biogassen brukes på busser og lastebiler. AGA har allerede kontrakt på å forsyne cirka 70 av renovasjonsbilene til Veolia Miljø og RenoNorge innen 2010. Alle disse bilene skal kjøre i Oslo. I tillegg er målet å begynne å kjøre kollektivbusser på biogass og at man i løpet av ett til tre år har mer enn 100 busser på gassdrift i Oslos kollektivtrafikk. Etterhvert håper man å få biogassbiler ute på veiene også.

- Hvor langt kan man kjøre på tanken?

- En buss må nok tanke cirka en gang om dagen, mens en biogassbil kan kjøre rundt 40 mil på en tank, opplyser Melby som også kan avsløre at AGA jobber med ny teknologi som kan gi flytende biogass.

Stort i Sverige

Melby opplyser om at firmaet satser sterkt på biogass, og man er allerede godt i gang med dette drivstoffet i Sverige. Der er det over 100 fyllestasjoner og det er planlagt minst 480 innen 2010. Et trettitalls svenske byer anvender lokalprodusert biogass til drift av kollektivtransport, herunder Linköping, Göteborg og Stockholm. Antall personbiler som i dag kjører på biogass i Sverige er over 15 000.

- Får vi liknende politiske beslutninger i Norge som i Sverige, er jeg helt sikker på at biogass blir fremtidens drivstoff på grunn av den store miljømessige fordelen, sier Melby.

Et pilotprosjekt er allerede i gang i Fredrikstad hvor fem-seks busser og noen biler går på biogass.

- Vi håper at hele Oslo-regionen kan bli et satsingsområde for biogass. Vi tror dette er en gryende start på noe bra, sier Melby.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere