*Nettavisen* Nyheter.

Nav-reform i krise

Nav-reformen skulle være det store forløsende for brukere av arbeids- og velferdstjenester i Norge. Etater som slet med voksende køer og sviktende omdømme skulle effektiviseres og tjenester samles under ett tak. Brukerne skulle komme til en dør og ikke bli sendt fra saksbehandler til saksbehandler, fra kontor til kontor. Arbeids- og inkluderingsminister lovte en enklere hverdag for de 600.000 nordmennene i arbeidsfør alder som ikke er i jobb.

Men to år etter at reformen startet er det stadig flere signaler om at ting ikke går på skinner. I Nordstrands Blad kunne du blant annet lese om situasjonen ved Nav Søndre Nordstrand og Nav Nordstrand. Lokalpolitiker Johnny Borrebæk fra Søndre Nordstrand Frp fortalte om en kreftsyk kjenning som har et halvt år igjen å leve, men som ikke får behandlet sin søknad om trygd på grunn av køen i Nav-systemet. I mellomtiden må han leve på sosialhjelp. Borrebæk forteller videre om dører som stenges før de skal, folk som ikke får levert papirene sine og i sommer gikk det ifølge Borrebæk flere uker uten at postkassen ble tømt.

Marita Synnetvedt gikk ut mot Nav Nordstrand, som hun omtaler som «et skrekkens kontor». Hun viste til to bekjente midt i 60-årene som har pådratt seg belastningsskader gjennom et langt arbeidsliv med tunge tak. Men i stedet for å få trygd, blir de «utsatt» for yrkesrettet attføring. I en alder der stadig flere har fått innvilget AFP, skal disse omskoleres til et helt nytt yrke, mot sin vilje.

Historiene er flere. På våre nettsider kan du lese andres sterke vitnesbyrd om deres møte med Nav. Og fra hele landet strømmer det nå inn historier om en reform i krise. Antall saksbehandlere står ikke i stil med arbeidmengden, mange skal lære seg helt nye ting, og sykmeldinger blant de Nav-ansatte forsterker problemene og ventetiden for fortvilte brukere.

Her må det tas grep fra øverste hold for å få reformen på rett kjøl. Departementet må gå i dialog med Nav-kontorene rundt om i landet og i fellesskap må de ansvarlige etater sørge for at det finnes tilstrekkelige med saksbehandlere og at brukerne får en ordentlig behandling.

Her må det tas grep fra øverste hold for å få reformen på rett kjøl

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.