RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ned 5 kilo før sommeren


Det er mulig å finne bikiniformen i løpet av noen uker med målrettet trening og bevisst kosthold.
Det er mulig å finne bikiniformen i løpet av noen uker med målrettet trening og bevisst kosthold. Foto: Foto: Istockphoto
Det er fullt mulig. Treningseksperten gir deg trenings-og mattipsene.

Er det ikke typisk: Vi har hele året på oss til å komme i form til bikinisesongen, likevel utsetter vi det og får panikk når vårens første solstråler treffer naken hud.

Men, du trenger ikke stresse, det er faktisk helt overkommelig å gå ned "skjønnhetskiloene" før du hopper i badetøyet.

- Det er mulig å få vekk 0,5-1 kilo fett uten å miste muskelmasse eller ødelegge for forbrenningen. Men, skal du klare en kilo i uken må du i teorien ligge cirka 7000 kalorier i underskudd i løpet av uken, eller 1000 kalorier per dag, og det er krevende, sier Line Marion Nielsen Kjøniksen - Kvinneguidens treningsekspert, Personlig trener og livsstilscoach.

Følger du hennes råd, er kanskje ikke drømmekroppen så langt unna som du hadde trodd.

Se treningsvideoer med Line Marion på Kvinneguiden.no

Ta mindre porsjoner

- Du kan gå ned fem kilo til sommeren, men det blir tøft hvis du kun skal kutte i kosten, derfor anbefales begge deler. Teori og praksis stemmer imidlertid ikke alltid overens og mange kan oppleve stagnasjon eller vektøkning ved oppstart av trening.

Vær derfor tålmodig og se på kroppens forandring i speil og med målebånd kontra å se deg blind på vekten, råder Nielsen Kjøniksen.

Vektnedgang er veldig individuelt, men for alle gjelder det å ta bevisste valg i hverdagen.

- Kutter man ned for eksempel litt på porsjonene, kutter ekstra dressing og drikker kun vann som tørstedrikk, kan man komme langt med et "normalt" kosthold. Man kan faktisk oppleve å spise mer enn vanlig, fordi man tar de rette valgene, sier hun.

Les også: Gå ned de siste kiloene

Les også: Forbrenn mest mulig

Les også: Endelig slank

En time fem ganger i uken

Her handler det også om hvor mye du beveger deg. Har du satt deg som mål å gå ned fem kilo før juni/juli, vil treningen ta en del tid om du skal klare å forbrenne 500-600 kalorier daglig.

- Da bør du sette av en times tid til trening, gjerne fem dager i uken. Det kan deles opp i mindre økter, men pulsen må opp i moderat intensitet som et minimum, cirka 70-80 prosent av makspuls. Både kondisjon og styrke er viktig, men er det vektnedgang som er viktigst bør kondisjonstreningen prioriteres, sier treningseksperten.

Ikke gi opp

Har du først bestemt deg for å gå ned de få kiloene før sommeren, er det om å gjøre å holde på løftet ditt.

- Det aller, aller viktigste er å være tålmodig og aldri gi opp. Livsstilsendringer kan ta tid, og ingenting kommer av seg selv. Og til syvende og sist handler det om å klare å holde vekten og ha gode, sunne vaner både innen kosthold og trening etter at du har nådd målet ditt - kontra å gå på en "slankekur".

Eksempel på ukeplan

En treningsplan vil variere individuelt, men her får du en pekepinn på hva du bør ta hensyn til om du skal ned fem kilo til sommeren.

* 1 times trening 5 ganger i uken av minimum moderat intensitet, ca. 70-80% av makspuls, gjerne høyere (kaloriforbruk ca. 5-600 eller høyere avhengig av treningsform, vekt, intensitet osv.).

* Hovedvekt på kondisjonstrening, eksempelvis 2 intervalløkter, 1 "langkjøring" og 2 styrkeøkter.

* Ligge ca. 1000 kalorier i underskudd i snitt per dag ved en kombinasjon av trening og kutt i kosten (noen spiser for lite, så for disse gjelder andre retningslinjer da videre kutt vil gjøre vondt verre).

* Kutt unødig sukker og fett i kosten (noen er for lavkarbo, andre kutter fettet – i hovedsak vises ingen forskjell i vektnedgang ved disse to ulike metodene i forskningsstudier).

* Spis mer proteinrik mat (kylling, fisk, magert kjøtt, egg, tofu, bønner osv.) og mye grønnsaker – dette gir god metthetsfølelse.

* Drikk mye vann, gjerne 2-3 liter daglig.

* Innfør lørdagsgodt – kun litt kos lørdag kveld, dropp det de andre dagene.

Les mer om kropp og helse på Kvinneguiden.no

Les også: Vårmat for vekttap

Les også: Stram deg opp til bikinisesongen

Les også: Styr unna kalorifella

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere