Gå til sidens hovedinnhold

- Nei til gigantisk motorvei

Det rødgrønne regjeringsalternativet bestående av Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet i Oslo og Akershus velger å satse stort på kollektivtrafikken i Osloregionen i årene fremover.

Groruddalen:Mange av forslagene i Oslopakke 3 gjelder løsninger i Groruddalen.
- Vi har bestemt oss for å prioritere miljøet, sier bystyrerepresentant Andreas Behring (SV).
Forslaget fra de rødgrønne innebærer økt satsing på Groruddalen. Deriblant bygging av flere miljøtunneler og miljølokk over store veier. Det foreslås også oppgradering av t-banelinjer med grunnruter på 10 minutter, samt tversgående forbindelser i Groruddalen.
- Den viktigste forskjellen mellom forslaget til regjeringspartiene og vårt forslag, er at vi ønsker å satse mer på kollektivtrafikk framfor store veier.
Går dette forslaget gjennom skal det bygges trikkelinjer mellom Sinsen og Bjerke og mellom Bjerke og Tonsenhagen.

For folk flest

En ny motorvei som regjeringspartiene ønsker ville kostet rundt 10 milliarder kroner, men ville ikke ha løst noen av trafikkproblemene i Oslo i dag, mener Behring.
- En ny E18 ville bare medført at mange flere kjører inn i Oslo. Det vil vi ikke ha.
Mens regjeringspartiene lager planer for Oslopakke 3 som skal gjennomføres i løpet av kommende 20 år, er forslaget fra de rødgrønne basert på en 15-årsplan.
- Vi ønsker å bruke 21,5 milliarder kroner på tiltak som skal være både snille mot miljøet og egnet for folk flest, sier Behring.

Reklame

Ny bok: Husker du disse to idiotene?