Nese har skapt hodebry

Kostymedesigner Ingrid Nylanders største utfordring til denne forestillingen har vært nesa til Pinocchio (Bernhard Arnø), som skal vokse og krympe i forhold til hvor mye han lyver.

Kostymedesigner Ingrid Nylanders største utfordring til denne forestillingen har vært nesa til Pinocchio (Bernhard Arnø), som skal vokse og krympe i forhold til hvor mye han lyver.

Lørdag er det premiere på Pinocchio på Nationaltheatret. Kostymedesigner Ingrid Nylander fra Rustad har jobbet mye med å få til nesa til tredukken med liv i.

Kort: Nesa til Pinocchio skal være både kort og lang i stykket.

Geppetto (Kim Haugen) oppdager at Pinocchio (Bernhard Arnø) begynner å bli levende. Foto: Trine Dahl-Johansen

Siste finpuss: Kim Haugen diskuterer lure løsninger med kostymedesigner Ingrid Nylander.

Matcher: Ingrid har lekt seg med kostymer og denne gangen har også bandet fått egne kostymer. Nå matcher de både scengulvet og tapeten.

SENTRUM/RUSTAD: – Nesa har vært den største utfordringen! ler Ingrid Nylander.

Som kostymedesigner har hun bestemt hvordan nesa skal være, og så har teknikerne stått for utformingen. For Pinocchios nese skal jo kunne bli både kort og lang etter som hvor mye tredukken lyver.

Drømmejobben

Nylander forteller at det å være kostymedesigner er drømmejobben hennes. Hun gikk ut fra Kunst- og håndverksskolen i 1992 og har jobbet som frilanser siden. Blant annet har hun designet kostymene i filmen Jakten på nyresteinen og forestillingene Jungelboken, Brødrene Løvehjerte, Pippi og en rekke teaterstykker for voksne.

– Det å lage kostymer til teater er å leke og når det er til barneforestillinger kan man leke enda mer og gjøre det enda frodigere, smiler hun.

Trives på Rustad

Til Rustad flyttet hun i 1994, sammen med mannen sin, som er fra området. Sønnen hennes går på Rustad skole og spiller på det lokale fotballaget.

– Jeg er mye på Rustadsaga! Vi har hund, så jeg er mye på tur i skogen.

Magisk vedkubbe

Teatersjef Hanne Tømta har regien på forestillingen. Hun har vokst opp på Bøler og Pinocchio er hennes debut som regissør på Nationaltheatret. Hun byr på en familieforestilling med sang, dans og humor.

– Geppetto er en pensjonert snekker på Nationaltheatret. I avskjedsgave får han en magisk vedkubbe og lager en dukke av den. Ved hjelp av eventyrets magi og en fe i en måne, blir tredukken levende og Geppetto får den sønnen han alltid har drømt om, forteller Tømta.

Kreativt kaos

Når Nordstrands Blad er på besøk kaller Tømta situasjonen for kreativt kaos med forholdsvis godt humør og angst.

– Det er som det skal være. dette er en skikkelig morsom jobb hvor vi kan være lekne. Jeg håper lekegleden smitter over på publikum, sier hun.

Tenker på nesa

Kostymedesigner Nylander virker ikke helt fornøyd med nesa ennå. – Når man har strevd mye med en ting, blir man liksom aldri ferdig med den. Da hender det man ikke får sove om natta. Nå tror jeg vi bare mangler litt sminke, så kan nesa til Pinocchio bli veldig lang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: kultur,

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag