RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nina var siste kontantkunde hos DNB Torshov


Som siste kontantkunde i DNBs filial på Torshov, mottok en lykkelig Nina Lund blomster og gavekort, fredag. Gavekortet kunne kun brukes i minibank og her viser Lund og rådgiver Cecilie Kirsebom-Aronsen hvordan.
Som siste kontantkunde i DNBs filial på Torshov, mottok en lykkelig Nina Lund blomster og gavekort, fredag. Gavekortet kunne kun brukes i minibank og her viser Lund og rådgiver Cecilie Kirsebom-Aronsen hvordan. Foto: Foto: Trine Solberg
Fra nå av må du ta ut penger andre steder enn i bankfilialen.

TORSHOV: Nina Lund ble både glad og rørt da hun, som siste kunde som benytter seg av tilbudet med kontanter over skranke i filialen, mottok blomster og gavekort av DNB Torshov, rett over stengetid, fredag.

Gavekortet var på 500 kroner, og for å demonstrere endringene som nå skjer, kunne det kun brukes i minibank. 

At det ikke lenger går an å ta ut penger over skranka i banken, er hun derimot ikke like glad for.

– Jeg synes det er litt synd, for dette er en veldig allright bank, sier Lund, som har vært kunde i filialen i omkring ti år.  

– Men de blir ikke kvitt meg, legger hun til før hun snur seg mot de ansatte. 

– Tusen takk alle sammen. Dere er en kjempegjeng. 

LES OGSÅ: – Vi er tjent med mindre kontanter i omløp

Følger kundene

DNB Torshov er tredje filialen i Oslo, og første i sentrum nord, som går bort fra tilbudet om innskudd og uttak av kontanter over skranke. Dette gjør de etter å ha sett en stor endring i behovene hos kundene.

Tidligere i år gjorde filialene på Vinderen og Ullevål den samme endringen, etter å ha sett en halvering i antall kunder som ønsker tjenesten siden 2008. 

– Vi ser at kundestrømmen til hele DNB flytter seg mot nett, og banken må jo da bevege seg med kundene, sier rådgiver ved filialen og leder for kontantprosjektet på Torshov, Cecilie Kirsebom-Aronsen.

– Det vi ser er at antall kassetransaksjoner går ned, mens antallet som ønsker rådgivning i banken øker, forteller Linda Jorung, som er banksjef på Torshov. 

I tillegg er endringen en måte å bekjempe kriminalitet på.

– Det handler også om det med hvitvasking og det å ikke støtte opp under det på samme måten, forteller Kirsebom-Aronsen.

LES OGSÅ: Nå forsvinner de siste postkontorene

Har forberedt kundene

Du må altså ty til andre løsninger når du skal sette inn og ta ut penger fra konto. Fortsatt finnes en innskuddsmaskin i filialen på Torshov der kunder kan sette inn penger. Filialen har også en myntteller og myntrullveksler. 

Skal man ta penger ut av konto kan det gjøres i post- eller bank i butikk. 

– Åpningstidene i butikkene er jo også lengre enn her, da vi stenger halv fire, sier Kirsebom-Aronsen. 

De to har likevel forståelse for at noen kunder kan synes det er vanskelig med endringene de nå gjør, men forteller at de har forberedt både seg selv og kundene godt. 

– Det er jo en endring og en endring er alltid en utfordring, men da er det vår oppgave å kunne veilede på best mulig måte. Det har vi jobbet med helt siden i desember da vi begynte å snakke med kundene om dette. Vi har for eksempel hatt nettbankkurs, og tilbyr det fortsatt. Vi har bestilt kort til de som ikke har hatt det og vist dem minibanken, og vi har delt ut brosjyrer. 

– Og det er viktig å huske at det er ingen av oss som forsvinner, legger Jorung til.

– Vi skal fortsette å være her og kundene må jo komme når de trenger hjelp, avslutter banksjefen. 

LES OGSÅ: Venter fortsatt på stenging av veien
 

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere