*Nettavisen* Nyheter.

Nominert til Oslo miljøpris

Alnabruterminalen og Oslo Havn kan være sterke kandidater til å få Oslo miljøpris, som deles ut i rådhuset 5. juni.

Alnabruterminalen og Oslo Havn er blant de foreslåtte kandidatene til Oslo miljøpris.

ALNABRU/ OSLO HAVN: Friluftsetaten står bak prisen som skal stimulere til nytenking og innsats i miljøarbeidet hos kommunens innbyggere, virksomheter, organisasjoner og næringsliv.

Prisen er delt ut siden 1998, og har i år byttet navn fra Oslo bymiljøpris til Oslo miljøpris. Fristen for å sende inn forslag var satt til 20. april.

Må håndtere godset

Frilansjournalist og forfatter Arne Danielsen står bak det innsendte forslaget. Han har jobbet med transport i en årrekke, og har også bakgrunn fra Oslo sporveier.

- Hvorfor Alnabruterminalen og Oslo Havn? Det er vel ikke det folk flest forbinder med miljøvennlighet?

- Nei, jeg skjønner at det ikke virker så «sexy», og man kan diskutere om godstransport er miljøvennlig i det hele tatt. Men fakta er at transportmengden øker, og da gjelder det å håndtere den på en fornuftig måte. Selv kjøpte jeg for eksempel jordbær i går. De var fra Portugal, sier han.

Danielsen peker på det han kaller «trafikkinfarkt» i de større byene.

- Både med tanke på miljø og trafikksikkerhet, er det lurt å få mest mulig av godset over på jernbane og båt, mener han.

Og skal man ha mer gods over på jernbane og båt, trenger man også gode terminaler.

Større bredde i debatten

I fjor lyktes samlasterterminalene og jernbaneterminalen på Alnabru å sende ut 500 000 containerenheter på tog, i stedet for et tilsvarende antall trailerturer på veien. Målet for CargoNet og Jernbaneverket er å tredoble dette tallet innen 2030.

Det forutsetter imidlertid at de får rom for utvidelse og modernisering i den nye reguleringsplanen som nå er ute på høring.

- Jeg ser at noen har vakre drømmer om å fjerne Alnabruterminalen. Men det må la seg gjøre å kombinere terminalen med et fint og trivelig bomiljø rundt, sier Danielsen.

Modernisering og estetisk løft av havnearealene, og utbygging av Sydhavna som moderne containerhavn bidrar til større kapasitet for containerfrakt på kjøl.

I fjor gikk nesten 200 o00 containerenheter via Oslo havn i stedet for på trailer. Det reduserer antall trailertransporter på vei over svenskegrensa til Oslo-regionen med tilsvarende antall turer.

- Hva tror du en slik pristildeling ville betydd?

- Det ville satt søkelys på en større bredde i klima- og miljødebatten. I dag har vi en altfor unyansert debatt. Vi må bli flinkere til å se ulike aspekter, sier Arne Danielsen.

Prisen deles ut i rådhuset på Verdens miljøverndag den 5. juni. Prisvinneren får 50 000 kroner, men det vil også bli tildelt trøstepremier i form av hederlig omtale og 10 000 kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag