*Nettavisen* Nyheter.

Norsk før skolestart

Skogsturer med klassen er helt naturlig for de fleste nordmenn, men for mange innvandrere er dette et helt fremmed konsept. Nå skal barna lære språk, og bli forberedt på en norsk skolehverdag.

Romsås: Målet er å ha et tilbud til 4-5 åringer uten barnehageplass som trenger ekstra språkstimulering, sier Irene Løe, prosjektleder og pedagogisk leder for det nyoppstartede tilbudet, "2 språk: Fra det 1. til det 2" i bydel Grorud.
Å være i barnehagen før skolestart kan ofte lette tilpasningsprosessen for barna.
I den tospråklige barnehagen bruker man turgåing som et viktig pedagogisk hjelpemiddel.
Barn og voksne lærer hva man skal ha i sekken, og hva det egentlig innebærer å skulle gå på tur. Man lærer også mye om norsk skog og natur, noe som ellers kan være ukjent for denne gruppen, forteller Løe.
I alt ti barn med minoritetsspråklig bakgrunn i alderen fire-fem år skal få delta på programmet på Romsås.
I dag er det åtte barn som kommer til Romsåstoppen barnehage to ganger i uken for å motta språkstimulering, samt stifte vennskap med fremtidige klassekamerater.
Søskenparet Zeeshan (6) og Salha (4) Qusar er i den tospråklige barnehagen for første gang, og leker ivrig med plastelina og lekekomfyren.
Moren, Rukhsana Qusar, forteller gjennom tospråklige assistent Shabnam Jabeen, at første dagen her har gått mye bedre enn da Zeeshan skulle begynne i en ordinær barnehage.
Jeg synes tilbudet her virker veldig bra. Da Zeeshan skulle begynne i barnehagen var han utrolig redd, og sa "Mamma,mamma, ikke gå". Her kan han snakke med Shabnam og i sted sa han "Mamma, du kan gå nå". Han er mye tryggere fordi det er noen som forstår han, sier Qusar, som snakker panjabi.

Sosialt

Selv om deltagerbarna stort sett ikke er sammen med de barna med ordinær barnehageplass, er det det sosiale som står i fokus også her.
Jeg bygger dagen opp med samspill og relasjonsbygging, vi gjør ting sammen. Jeg instruerer dem ikke i språket, men fokuserer heller på tydeliggjøre norsken og gi barna tid til å svare, sier Løe.
Rekrutteringen foregår blant annet gjennom åpen barnehage og helsestasjonen, og en del av prosjektet går ut på å kartlegge behovet for et tospråklig tilbud i bydelen.

Sentrale midler

Bydel Grorud er en av fire bydeler som får midler fra kommunen for å hjelpe flerspråklige barn med norsken før skolestart.
35 prosent av bydel Groruds befolkningen velger å ikke søke på ordniær barnehageplass for sine barn, og stram økonomi er ofte årsaken, forteller Tove Jeppsson, leder for språkenheten i Bydel Grorud.
Fordi barnehagen er en såpass viktig språk- og sosialiseringsarena, utgjør det nyoppstartede tilbudet en mulighet til å nå også mange i denne målgruppen. Tilbudet omfatter også ICDP-metoden (International Child Development Programme), et pedagogisk program som skal støtte og styrke foreldrerollen.
Det som er spesielt med dette tilbudet, er at det er mye mer fokus på å involvere foreldrene. Vi har et intervju ved oppstart hvor de får informasjon om temaer og opplegg på eget morsmål. På den måten kan de snakke med barna om programmet hjemme, og får muligheten til å påvirke hva barna gjør her, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.