*Nettavisen* Nyheter.

Norske forbrukere stiller for lite krav

Eidi Ann Hansen oppfordrer oss forbrukere til å bruke sin makt ved å aktivt stille spørsmål og kreve etisk bevissthet fra butikker og produsenter.

Som forbruker har du muligheter til å endre bedrifters etiske praksis. Men ekspertene på etisk handel mener nordmenn stiller for lite krav til leverandørene.

Klikk på bildet for å forstørre.

BEVISST: Eidi Ann Hansen mener nordmenn bør bli mer bevisste sin forbrukermakt til å påvirke handelsnæringens etiske standarder.

Klikk på bildet for å forstørre.

BISMAK: Nordmenn har lenge sannsynligvis spist scampi produsert på områder hvor mangroveskogen hugges ned. Etter en kampanje i høst, har flere av dagligvarekjedene sett på sine rutiner for scampisalg.

Direktør i Forbrukerrådet, Erik Lund-Isaksen, mener første forutsetning for å kunne påvirke, er å bli bevisst sin egen rolle som forbruker.
Den største påvirkningsmuligheten du har, er å stille leverandører av varer og tjenester opp mot hverandre. Jeg tror folk undervurderer hvor oppsatt leverandører er av å ikke bli forbigått av konkurrentene, sier han. Han mener norske forbrukere stiller for lite krav.
Nordmenn er vant til et snilt næringsliv og et gjennomregulert samfunn. Når stadig flere områder reguleres av markedet, må vi bruke markedet til å sørge for våre interesser. Still spørsmål, gjør undersøkelser og ta aktive valg, oppfordrer han.

Må øke bevisstheten

Redaktør i Etiskforbruk.no, Eidi Ann Hansen, er enig i at norske forbrukere har et stort forbedringspotensial.
I undersøkelser svarer nordmenn at de er opptatt av etikk. Men bevissthetsnivået når de faktisk er ute på handlerunde, er nok lavere, sier hun. I en undersøkelse finansiert av Nordisk Ministerråd, svarte over halvparten av de norske respondentene at de er villige til å betale mer for etiske produkter. 75 prosent mente de visste for lite til å ta etiske valg i kles- og skobutikken.
Å legge litt ekstra arbeid ned i handlerunden, kan bidra til at butikkene neste gang vil gjøre det enda enklere for deg å velge etisk, mener Hansen.

Du kan påvirke

Mange kunder tror bedrifter ikke bryr seg om deres tilbakemeldinger, at det er liten vits i å sende mail eller stille kritiske spørsmål i butikken. Jeg har mange eksempler på at det er feil, sier Eidi Ann Hansen.
Etiskforbruk.no skal gjøre det enklere å handle etisk ved å tilby samlet informasjon om gode forbruksvalg.
Det er først og fremst for å tekkes forbrukerne at butikker gjør endringer i hva slags varer de tilbyr, og produsenter gjør endringer i hvordan varene blir til. Dermed er det mye å hente på å stille krav til de varene som leveres, mener hun.

Suksesshistorier

Hansen har flere eksempler på at bevisste forbrukere fører til endring. I høst kjørte Etiskforbruk.no en kampanje der de satte søkelys på produksjonen av scampi. Mange steder hugges mangroveskog ned for å gi plass til scampioppdrett.
I Sverige har ICA i flere år kun hatt sertifisert scampi i standardsortimentet, og unnlatt å reklamere for scampien sin. I Norge hadde ICA inntil nylig ingen retningslinjer, rett og slett fordi norske forbrukere ikke var oppmerksomme på scampiproblematikken. Etter oppslag i media og henvendelser fra forbrukere i høst, har ICA besluttet å slutte å reklamere for scampi, sier Hansen.
I denne saken var vi allerede i ferd med å evaluere retningslinjene for sjømat. Men at vi tilbyr kundene det de ønsker er helt avgjørende for oss, bekrefter informasjonskonsulent i ICA Norge, Pernille Berg. Hun mener kundene kan påvirke vareutvalget direkte gjennom sine kjøpsvalg.
Kundenes viktigste virkemiddel er deres kjøpekraft, sier Berg. På Etiskforbruk.no finnes flere eksempler på Bergs påstand.
Nike har lenge vært utsatt for en boikottkampanje, noe som har ført til at de har satt seg som mål å fjerne ekstrem overtid for arbeidere, bli klimanøytrale og utvikle et bærekraftig produktdesign. Også Reebok og Adidas har endret sin praksis, forteller Hansen.
Et annet eksempel på hvordan forbrukerne påvirker markedet, er økologiske produkter. På grunn av kundenes etterspørsel, har tilbudet av økologiske varer økt mye de siste årene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag