RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ønsker debatt om t-baneplaner


Dette kan bli et vanlig syn i bybildet om Miljøpartiet får det som de vil.
Dette kan bli et vanlig syn i bybildet om Miljøpartiet får det som de vil. Foto: ILLUSTRASJON: MDG
T-bane under bakken blir for dyrt og tar for lang tid å bygge ifølge Miljøpartiet. De vil ha metro på bakkenivå.

OSLO: Miljøpartiet De Grønne (MDG) kaster seg inn i kollektivdebatten med et forslag som, om gjennomført, vil løfte t-banen frem i lyset, bokstavelig talt.

Del på Facebook

– For dyrt, for tregt, for utfordrende

Ruters nåværende løsning, sammenfattet i strategiplanen K2012, vil ifølge MDG bli for dyr, ta for lang tid, og vil innebære for mange bygningsmessige utfordringer.

– Skal vi grave opp Oslo sentrum, som forespeilet i forslaget, får vi ihvertfall et bilfritt sentrum, sier Harald A. Nissen, 1.kandidat for bystyret i Oslo for Miljøpartiet De Grønne til dittOslo.no.

Han tror ikke man helt aner konsekvensene av så omfattende gravearbeid i Oslo de neste 10 årene.

– Vi ser at det er store økonomiske utfordringer knyttet til dette prosjektet, og mener det burde være utredet andre alternativer som ikke er så kostnadsdrivende som dette, sier Nissen.

–En jobb for kommune og fylke - ikke staten

Ruter har tidligere estimert at samlet bevilgning til baneinfrastruktur vil trenge et løft på 3-400 millioner kroner, fra dagens 1270 mill. kr, over de neste 10 årene. Dette er bare for å dekke vedlikeholdsetterslepet.

Utgifter til ny fellestunnel for t-bane har Ruter ifølge MDG estimert til rundt 10 mrd. kr.

– Det er vanskelig å se hvordan dette skal kunne finansieres uten statlig deltakelse, noe som flere ganger har vist seg å være en høyst usikker faktor i utviklingen av større samferdselsprosjekter i stor-Oslo, sier Nissen.

Han mener lokalpolitikere må innse at det må være kommunen og fylket som sammen skal ta hovedløftet på slike ting

LES OGSÅ: Vil ha t-bane til Grünerløkka og Bislett

Vil bygge på overflaten

Ved å bygge en ny metro på overflatenivå unngår man ifølge Miljøpartiet det unødvendige og dyre inngrepet som Ruter foreslår.

– En ny metro vil for det meste bruke eksisterende vei- og jernbanetraseer, og vil derfor kunne bygges med midler fra Oslo og Akershus. Dermed slipper lokalpolitikerne å vente på at staten skal gi sitt bidrag til å løse utfordringene i kollektivtrafikken. Og Oslo-beboerne slipper å finne seg i flere år med omfattende gravevirksomhet i sentrale bydeler, skriver partiet i en pressemelding.

– Vi er skeptiske til om Ruters planer lar seg realisere. Det er ikke vits å vente i 10 år på Statens penger. Vi må se etter billigere løsninger, som for eksempel tar i bruk eksisterende traseer, sier Nissen.

Han sier det er viktig å få belyst andre alternativer som kan løse behovet som fremtiden vil kreve av kollektivsystemet.

– Jeg mener oppriktig at det er større realisme i vårt forslag, sier han.

LES OGSÅ: Miljøpartiet er ikke lenger underdogs

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere