RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ønsker miljøgate helt til Kirkeveien


Bydelsutvalget ber om at miljøgaten forlenges helt til Ring 2. Planene for den øvre delen er nå ute på høring. Her er Audun Sørensen og Erling Svela midt i krysset, da NABs lesere kåret det til bydelens farligste i 2009.
Bydelsutvalget ber om at miljøgaten forlenges helt til Ring 2. Planene for den øvre delen er nå ute på høring. Her er Audun Sørensen og Erling Svela midt i krysset, da NABs lesere kåret det til bydelens farligste i 2009. Foto: Arkivfoto: Karl Andreas Kjelstrup
Bydelsutvalget går inn for miljøgate fra Ullevål stadion til Kirkeveien.

ULLEVÅL: Bydelsutvalget er forelagt to alternativer til miljøgate i Sognsveien, og gir sin tilslutning til alternativ to fra Plan- og bygningsetaten. Dette innebærer kjørefelt i tre meters bredde, 1,5 meter brede sykkelfelt i begge retninger, samt fortau på 2,72 meter på begge sider av veien. Det foreslås også beplantning av trær på begge fortau, som vil gi et allépreg.

Ifølge planbeskrivelsen har fartsgrensen i Sognsveien ikke tilpasset seg ny fartsgrense 40 km/t etter at dette ble omskiltet. Hensikten med miljøgaten skal være å redusere farten og bedre bomiljøet langs veien. Det er ikke ventet at trafikkmengden, som ifølge planbeskrivelsen er 14.000 biler i døgnet og på grensen til det som er maksimal kapasitet på en slik vei, vil bli redusert. For å senke farten skal det opparbeides flere opphøyde gangfelt.

Bydelsutvalget ønsker en tilsvarende regulering i Sognsveien helt ned til Kirkeveien. Bydelsoverlegen vil kreve at støytiltak langs veien utredes.

LES OGSÅ: - 50-sone er ikke greit

Ifølge "Aksjon Sognsveien" er trafikkbelastningen langt høyere enn det planbeskrivelsen med. "Årsdøgntrafikk er ved måling av Statens vegvesen i uke 36/2009 målt til 15.251," skriver Aksjonen i sin høringsuttalelse. Aksjonen støtter også alternativ 2, men understreker viktigheten av at antallet fartshumper blir stort nok.

Planen om miljøgate i Sognsveien har versert i årevis. I 2001 vedtok bystyret at Sognsveien skulle ombygges til miljøgate med innføring av fysiske fartsreduserende tiltak for å redusere trafikkmengden, fartsnivået og bedre trafikksikkerhet.

Det er allerede bestemt at John Colletts plass skal gjøres om til rundkjøring. Etter det NAB kjenner til vil arbeidet starte opp i løpet av året.

LES OGSÅ: John Colletts plass er bydelens farligste kryss

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere