*Nettavisen* Nyheter.

Ny Bjørnsletta stasjon

John Tibballs mener det er uklokt å flytte stasjonen til dette området. Foto: Vidar Bakken

Byrådet går inn for å nedlegge Bjørnsletta og Lysakerelven stasjon og erstatte disse med en ny Bjørnsletta stasjon.

BJØRNSLETTA: Byrådet har i sin innstilling til bystyret gått inn for forslaget om enstasjonsløsning. Det er i tråd med forslaget til Kollektivtransportproduksjon (KTP Sporveiene). Bjørnsletta blir dermed den siste stasjonen før bygrensen som får metrostandard. Tidligere er Montebello, Ullernåsen og Åsjordet prosjektert og regulert til metrostandard.

Trygg tilgang

Kolsåsbanen har i dag dårlig standard på strekningen fra Montebello til bygrensa. Nye Bjørnsletta stasjon ligger mellom Bjørnsletta og Lysakerelven og vil erstatte disse to stasjonene. Stasjonen vil få trygg tilgang gjennom underganger både østfra og vestfra. Områdene rundt vil bli støyskjermet og stasjonen vil få god plass for sykkelparkering, forsikrer Merete Agerbak-Jensen, byråd for byutvikling.

Lengre avstand

Et enstemmig bydelsutvalg i Bydel Ullern har tidligere gått imot denne løsningen og vil beholde de to stasjonene.

John Tibballs har på vegne av flere naboer i området påpekt at tusenvis av mennesker får lengre avstand til stasjonen og at dette vil medføre mer bruk av bil. Han mente også at det var en stor feil å legge en stasjon vekk fra de kollektive knutepunktene

Nå må samferdselspolitikerne i bystyret komme på banen og stille krav til at en økning av passasjerantallet må være hovedformålet med utbyggingen. Hittil ser det ut til at planprosessen rundt Bjørnsletta stasjon er drevet frem uten kommunens kontroll og styring. En løsning med to stasjoner innebærer også mindre inngrep overfor naboene, sa blant annet Tibballs i januar til Ullern Avis Akersposten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag