RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny diskusjon om Ormsund


Etter møtet gikk diskusjonen livlig videre mellom Arve Edvardsen (leder Nordstrand Høyre), Inger Evensen (Plan- og utbyggingssjef i Oslo Havn KF), John Tore Norenberg (bystyrevaramann Høyre), Kjersti Elvestad (Utvalget for Bekkelagets sjøside), og Merete Agerbak-Jensen (byråd for byutvikling).
Etter møtet gikk diskusjonen livlig videre mellom Arve Edvardsen (leder Nordstrand Høyre), Inger Evensen (Plan- og utbyggingssjef i Oslo Havn KF), John Tore Norenberg (bystyrevaramann Høyre), Kjersti Elvestad (Utvalget for Bekkelagets sjøside), og Merete Agerbak-Jensen (byråd for byutvikling).
Fjordbyens fremtid ble vedtatt i februar, men for Ormsund er mye fremdeles uklart.

NEDRE BEKKELAGET: Det var her vi virkelig tapte. Vi ønsker ikke fortsatt havnedrift ved Ormsund kai, men flertallet av Frp, Ap og Rødt bestemte det slik.

Uklart

Byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen(Høyre) ga uttrykk for frustrasjon på det åpne medlemsmøtet i Nordstrand Høyre sist uke.

Etter å ha hørt Inger M. Evensen, plan - og utbyggingssjef i Oslo Havn KF orientere om innholdet i den rykende ferske reviderte planen for hele Sydhavna, var byrådens kommentar

Jeg synes faktisk dette blir mer og mer uklart. Ha området skal man, men man vet ikke hva det skal brukes til. Jeg skjønner ikke hvorfor Oslo Havn tviholder på Ormsund til havnetiltak.

Støykart

Oslo Havn ønsker i fremtiden ikke kraner og containere , men en havn for godstrafikk, et fjernvarmeanlegg med tårn, nærbutikk og en utvidet buffersone mot bebyggelsen. Et nytt støysonekart foreligger for 2015.

Ny adkomst til Sydhavna og flytting av containerne skal redusere støyen i nærmiljøet. Jeg kjemper for, og mener vi kan få en havn vi kan leve ved siden av, sier Evensen

Ja til flytting

Før Oslo Havn får gjennomslag for sine ønsker, skal planen ut på høring, deretter til politisk behandling.

Det blir tidligst til høsten. I klartekst betyr det at spørsmålet om den fremtidige mengden av støy og båter i Ormsund skal diskuteres og menes noe om av de samme personer for n'te gang.

Minst fire år

Oslo Havn har gitt sitt ubetingede ja til flytting av containerne fra Ormsund til Sjursøya (var planlagt til i år), men det vil ta cirka fire år fra vi starter med prosjekteringen til vi kan realisere den, forteller Evensen.

Vi er ennå ikke i gang. Før Statoil/Hydro legger ned sin virksomhet på Sjursøya, kommer vi ikke videre, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere