*Nettavisen* Nyheter.

Ny helthetsplan for Ekebergbanen

Passasjerer som bruker Kastellet stasjon må vente til utpå våren en gang før området er ferdig oppgradert i begge retninger.

Den universelle utformingen av blant annet Kastellet, Bråten og Sørli stasjoner blir ikke ferdig før til våren.

NORDSTRAND: Helt siden november har passasjerene på linje 18 og 19 måttet bruke midlertidige holdeplasser for trikken både i retning til og fra sentrum.

Enklere tilgang

Vi tilpasser de nye holdeplassene i høyde og bredde slik at det skal bli enklere for alle grupper å gå av og på trikken. Holdeplassene skal kort og godt bli mer funksjonelle enn i dag, forteller kommunikasjonsjef Cato Asperud i Oslo-trikken.

Nytt og bedre dekke, gode gangarealer til selve holdeplassene og en del beplantning skal være på plass før de nye stasjonsområdene kan tas i bruk. Det gjenstår en god del arbeid så helt ferdige er vi nok ikke før utpå våren en gang, tror han.

Nedleggelser

Før den tid håper Asperud å ha den nye helhetsplanen for oppgradering av Ekebergbanen på bordet. Planen skulle vært ferdig til jul, men ble forsinket. Nå satser kommunikasjonsjefen på at den kommer i løpet av januar.

I planen tas spørsmålet om utbedring av flere av Ekebergbanens stasjoner, eventuelle nedleggelser av stasjoner, og hva som skal skje med de gamle leskurene, opp til ny vurdering, sier han

I høst skapte rykter om nedleggelse av Jomfrubråten stasjon store protester blant holdeplassens daglige brukere. Om få uker vil den nye helhetsplanen gi svar på om trikkeførerne fortsatt kan rope «neste stasjon Jomfrubråten!»

Leskurene

Massive protester fra både menigmann og Bekkelaget lokalhistoriske forening, var det også da det ble kjent at man ville fjerne de gamle leskurene og erstatte dem med tidsriktige glasskur.

Innvendingene resulterte i at representanter for Oslo-trikken i høst var på befaring med Byantikvaren for å vurdere leskurenes videre skjebne.

Jeg tror jeg kan si så mye som at de høyst sannsynlig ikke blir tatt bort. Det viser seg nemlig at leskurene allerede er flyttet på. Derved kan vi flytte på dem også, sier Asperud.

Sikkerhet

Det betyr at vi kan tegne om stasjonene og plassere de gamle leskurene litt tilbake på holdeplassene. Slik får vi tilfredsstilt sikkerhetskravene ved dagens stasjoner, sier Cato Asperud.

Nordstrands Blad kommer tilbake med innholdet av helhetsplanen når den foreligger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.