RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny rapport om regjeringskvartalet legges fram


 
  Foto: Foto: Øystein Dahl Johansen
Striden om Høyblokka i regjeringskvartalet går inn i en ny fase. Rapporten fra juni i fjor om hvordan regjeringskvartalet bør se ut, er nå ferdig kvalitetssikret.

SENTRUM: Kvalitetssikringen er foretatt av fagfolk i Transportøkonomisk institutt og Dovre Group.

Les også: Høyblokka tåler neppe en ny bombe

Mandag overleverer de sin rapport til kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H). Rapporten har fått tittelen «Fremtidig regjeringskvartal».

Det fagfolkene har kvalitetssikret, er analysene og anbefalingene som ble lagt fram i juni i fjor i en første rapport om det framtidige regjeringskvartalet.

Denne rapporten, en såkalt konseptvalgsrapport, var utarbeidet av tre arkitektfirmaer. De tre firmaene var Metier AS, OPAK AS og LPO.

Fagfolkene i de tre firmaene anbefalte ett utbyggingsalternativ, etter å ha vurdert elleve alternativer og foretatt en fullstendig analyse av fem av dem.

Les også: Lang kø for å se regjeringskvartalet

Dyrere?

Ett av punktene det knytter seg spenning til mandag, er om kvalitetssikrene «godkjenner» konklusjonen i rapporten fra juni i fjor om hvor mye dyrere det blir å bevare Høyblokka i regjeringskvartalet.

Utrederne bak fjorårets konseptvalgsrapport anbefalte å rive Høyblokka, så vel som Y-blokka, R4 og S-blokka.

Utrederne anslo at det ville koste 400 millioner kroner mer å bevare Høyblokka og ytterligere 250 millioner å beholde Y-blokka.

I dette regnestykket var det ifølge utrederne også tatt hensyn til at det er billigere å drive nye og energieffektive bygg.

Det samlede investeringsanslaget for utbyggingen var på 6 milliarder kroner fram til 2034.

Les også: To år siden terroren

Bevare

Men rapporten fra juni i fjor la også opp til at det er mulig å bevare Høyblokka innenfor anbefalingene som ble gitt. Utredningens leder, Svein Olaussen, gjorde et poeng av at det anbefalte alternativet også ville gjøre det mulig å ivareta kunst og bygningselementer med stor bevaringsverdi.

Konseptvalgsutredningen la opp til at Akersgata og Møllergata åpnes for trafikk. Men ingen bygninger blir liggende inntil vei på gateplan. Kravet til sikkerhet er svært høye. Det skal være minst 20-40 meter til veier med allmenn trafikk, og det skal ikke være fysisk kontakt mellom noen av regjeringsbygningene og andre bygninger.

Da utredningen ble lagt fram i fjor, sa daværende fornyingsminister Rigmor Aasrud (Ap) at heisekranene neppe vil være klare til å sette i gang med å bygge før om seks til sju år. (©NTB)
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere