RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Prosjektleder Thomas Moen og utbyggingssjef i Statens vegvesen Oslo, Anders Aaram.
Prosjektleder Thomas Moen og utbyggingssjef i Statens vegvesen Oslo, Anders Aaram.

Ny sykkelvei til Bånkall

Statens vegvesen vil bruke 5 millioner kroner på å bygge en enkel sykkelvei fra Fossumkrysset til Bånkall.

BÅNKALL: Den 3,8 kilometer lange parsellen langs riksvei 4 mangler sammenhengende sykkelvei. En bit på 500 meter mangler på to steder.

Syklistene velger til dels risikalbe løsninger for å ta seg frem, forteller seksjonsleder ved utbyggingsavdelingen i Statens vegvesen, distrikt stor-Oslo, Anders Aaram.

Vi har observert at endel syklister på vei mot Gjelleråsen kjører i kollektivfeltet mot kjøreretningen, der hvor fortauet tar slutt, forteller han.

Byggestart i løpet av året

Ingen ulykker er så langt registrert. Likevel liker ikke vegvesenet såpass utrygge trafikkforhold.

Dette er nokså hardbarka syklister med et våkent blikk. De finner seg ikke i å krysse riksveien og fortsetter derfor i kollektivfeltet. Nå ønsker vi å gi dem en tryggere løsning, forteller han.

Men det er veldig uheldig at syklister tar slike sjanser. Vi får tilbakemelding fra busser om at sjåfører sitter med hjertet i halsen, legger han til.

Enkel standard

Sykkelveien skal bygges i enkel standard med bredde på 2,5 meter. Byggekostnad er 5 millioner kroner. Traseen skal gå på nordsiden av riksvei 4, altså på samme side som Bånkall gård.

Blir dette kulturminnet berørt?

Det vil ikke skje noen inngrep der, forsikrer Aaram.

Vegvesenet må sprenge vekk fjell på deler av strekningen for å gi plass.

Hvis alt går etter planen, starter byggingen i år. Det vil ta tid å bygge dette. Når det er ferdig, blir det et godt bidrag til satsningen på sykkelveier i Oslo, sier prosjektleder Thomas Moen.

Vegvesenet håper også å komme igang med sykkelveien fra Lørenskog til Oslo-grensen i år, mens Veitvet-Grorud-Furuset blir skutt ut til etter 2010. Her sliter man med å finne egnede traseer.

Å legge til rette for syklister står veldig høyt i fokus for oss. Syklisten skal kunne sykle til knutepunkter, ta kollektiv videre, samt parkere trygt, sier Aaram.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere