RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny vår for Arendalsgata


Joachim Fladmark-Hauge i LA 21 kan endelig inkassere frukter av iherdig arbeid for å oppgradere Arendalsgata.
Joachim Fladmark-Hauge i LA 21 kan endelig inkassere frukter av iherdig arbeid for å oppgradere Arendalsgata.
Etter åresvis med stor gjennomfartstrafikk, humpete bussruter og gamle trikkeskinner i veibanen går endelig Arendalsgata lysere tider i møte.

SAGENE: Det er på tide at gata rustes opp. Dette er jo et boligområde, og jeg synes det er viktig at de myke trafikantene priorieres, sa leder for Lokal Agenda 21-forumet (LA21), Joachim Fladmark-Hauge til Østkantavisa i mars.
Nå ser det ut til at drøm blir til virkelighet, etter iherdig innsats fra blant annet Fladmark-Hauge.

Bredere fortau

Neste torsdag skal nemlig bydelsutvalget (BU) på Sagene ta stilling til et reguleringsforslag for Arendalsgata. Forslaget er etter initiativ fra LA21, og er laget i samråd med både Oslo Sporveier og Samferdselsetaten. Blant er tanken et bredere fortau, etter at man innsnevrer kjørebanen med to og en halv meter. En egen sykkelvei er imidlertid ikke planlagt, men det legges opp til atskilte fotgjenger- og sykkelsoner på fortauet.
"Bydel Sagene er positive til forslaget (...) og mener dette vil kunne ha positive virkninger på Arendalsgata som strøksgate" heter det i saksframstillingen BU skal ta stilling til.

Avsatte midler

Flere politikere har tidligere tatt til orde for en oppgradering av Arendalsgata, og det er forventet sterk oppslutning rundt oppgraderingen når saken skal behandles i BU. Bydel Sagene har allerede avsatte midler til gjennomføring av miljøtiltak i området, men bydelsdirektør Knut Egger sier i saksdokumentet at det forventes en prioritering av tiltakene også fra Samferdselsetaten og Oslo Sporveier. Gata har i flere år vært en kime til konflikt, ettersom det ligger gamle trikkeskinner her. Hverken Sporveien eller etaten har villet ta ansvar for gata, og skylder på hverandre for manglende oppgradering. Nå ber imidlertid Bydel Sagene om samarbeid.
"Bydelen mener at Samferdselsetaten og Oslo Sporveier har et særlig ansvar (...). Gjennomføringen bør derfor være et samarbeidsprosjekt mellom forslagsstiller (Sagene LA 21), bydelen, Samferdselsetaten og Oslo Sporveier" står det i saken BU skal ta stilling til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere