RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nye Munkerud skole


Arkivfoto: Aina Moberg
Arkivfoto: Aina Moberg

Munkerud Skole er planlagt revet sommeren 2008, og skal erstattes av en helt ny skole på samme sted. Barnehage og flerbrukshall skal integreres i det nye skoleanlegget.

Det er planlagt et kompakt, kvadratisk bygg, med en lav sidefløy til barnehage, og flerbrukshall under bakken. Skolen vil ha to etasjer over bakkeplan. Midt i bygget vil det bli et læringstorg, et stort, åpent rom over to etasjer, med svalgang rundt. Syv baser legges rundt læringstorget. Begrunnelsen for å velge en så kompakt løsning skal være ønske om å bevare friområdene på skoletomta, ønske om at Munkerud gård igjen skal bli synlig i nærmiljøet og ønske om en oversiktlig skolebygning som skal gjøre det lettere å forebygge mobbing.

Inndeling av basene er ikke ferdig planlagt ennå, men muntlig informasjon fra FAU har gitt et bilde av hvordan basene kan bli. Det er snakk om et stort rom, med plass til 105 elever, og et par mindre rom. Basene deles inn slik at noen rom fungerer som transportsoner for elever som skal videre til andre rom lenger inn i basen. FAU har påpekt dette som et problem. Det skal være forhold knyttet til behov for dagslys og ventilasjon som gjør det nødvendig med slike løsninger. FAU har også etterlyst fleksibilitet med henhold til rominndeling. Dersom det skulle vise seg hensiktsmessig å gå tilbake til mer tradisjonell klasseromsundervisning, må det være mulig å dele opp basearealet i forhold til dette, uten å ende opp med klasserom uten vinduer, og med dårlig ventilasjon. Dette ser ut til å være vanskelig å få til i den kompakte bygningen som er planlagt. Foreldrerepresentanter har også etterlyst mulighet for å dele opp det største undervisningsrommet med lydtette foldevegger (som er brukt på "naboskolen" på Kastellet), men dette skal visstnok ikke brukes på Munkerud.

I kjølvannet av PIRLS og PISA rapportene, hvor norsk skole kom dårlig ut, foregår det en heftig debatt i media, om hva som bør gjøres for å snu en negativ utvikling. Daglig argumenteres det fra politisk og faglig hold, om at man kan ha gått for langt i å reformere og i å løse opp grunnleggende strukturer i skolen. Mange argumenterer for å bringe klasserommet tilbake til skolen. Det snakkes om læringstrykk og økt fokus på innlæring av basisferdigheter som lesing og regning, om struktur og arbeidsro.

Det er vanskelig å se at basene, slik de er planlagt på nye Munkerud Skole, kan gi nødvendig arbeidsro. Hvorfor i all verden skal elevene måtte passere gjennom andre undervisningsrom for å komme dit de skal være? Dette må da føre til forstyrrelser og uro? Her må man ta lærdom av erfaringene fra det første året på Kastellet skole. Der var det så forstyrrende med elever som passerte forbi i transportsonen utenfor basen at man måtte få satt inn dører, som stengte forstyrrelsene ute. Hvor mye mer forstyrrende blir det vel ikke, og hvor mye vanskeligere å løse, når passeringene foregår tvers gjennom undervisningsrommet?

Da jeg arbeider som ergoterapeut, er jeg ofte involvert i problemstillinger knyttet til universell utforming. Hvordan kan man skape bygninger og miljøer, som ikke skaper unødvendige utfordringer og hindringer for mennesker som har ulike forutsetninger for å kunne bevege seg, se, høre, forstå informasjon og fokusere oppmerksomhet? Et bygg med en gjennomarbeidet universell utforming bidrar til at mennesker med ulikt utgangspunkt, kan lykkes i sin daglige virksomhet. God universell utforming, krever at man trekker inn kompetanse fra mange ulike fagmiljøer og brukerorganisasjoner. Det er ikke tilstrekkelig å kun forholde seg til formelt regelverk på dette området. Hvilken kompetanse er trukket inn for å ivareta hensyn til universell utforming i planarbeidet ved nye Munkerud skole?

Mitt bilde av nye Munkerud skole, er en skole hvor mange elever kan oppleve å bli "bombardert med stimuli". Store baser med mange i et rom. Læringstorg med svalgang rundt, hvor man ser og hører alt som foregår i begge etasjer. Dette er et svært vanskelig utgangspunkt for å tilrettelegge for hørselshemmede, og for elever med konsentrasjons- og lærevansker. Jeg kan ikke se at hensynet til universell utforming er ivaretatt i forhold til disse gruppene.

God tilrettelegging for disse gruppene, er oppdeling i mindre enheter, færre inntrykk av gangen, mulighet til å lukke dører og stenge inntrykk ute. Dette er også faktorer som bidrar til arbeidsro for alle de andre elevene.

Hvorfor fikk man ikke fram flere alternativer gjennom en arkitektkonkurranse? Alternativer som kunne delt opp det store skolemiljøet i mindre enheter, men likevel gitt rom for friarealer? Løsninger med en større overflate mot omverdenen, med mer vinduer, dagslys, luft, og større mulighet til å flytte vegger, ettersom arbeidsmetoder og behov endrer seg i fremtiden?

Det er lovet mer informasjon i januar/februar, og jeg håper den informasjonen vil gi gode svar på disse spørsmålene. Samtidig vil jeg oppfordre alle som er/blir brukere av Munkerud Skole, lokale faginstanser og andre, til å følge med på den informasjon som er gitt og som kommer i tiden fremover. Bruk lokalavisen til å komme med innspill! Det er kanskje hundre år til neste gang det skal bygges ny skole på Munkerud, og den prosessen blir det sannsynligvis enda vanskeligere å påvirke, for de fleste av oss.

Solvor Berlin Boasson

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere