Nye Ruter-automater skal gjøre reisen din enklere

RUTER-TEAMET: (F.v.) Kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Feldberg Janborg, designer Anders Kjeseth Valdersnes fra Livework og prosjektleder fra Ruter, Didrik Voss. Marianne Rolfsen, designer fra Livework, foran testautomaten.Alle foto: Kristin Trosvik

RUTER-TEAMET: (F.v.) Kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Feldberg Janborg, designer Anders Kjeseth Valdersnes fra Livework og prosjektleder fra Ruter, Didrik Voss. Marianne Rolfsen, designer fra Livework, foran testautomaten.Alle foto: Kristin Trosvik

Et 30-talls nye Ruter-automater skal på plass i Oslo våren 2013. De skal gjøre din hverdag lettere.

Klikk på bildet for å forstørre.

NATIONALTHEATRET: To kollektivbrukere med testbrettet. Foto: Foto: Privat

Klikk på bildet for å forstørre.

EMBLA: Denne testautomaten ble plassert på Nationaltheatret. Her fikk reisende prøve å "kjøpe" billett. Foto: Foto: Privat

Klikk på bildet for å forstørre.

FOR SVAKSYNTE: Informasjonskonsulent Dag Ommundsen i Norges Blindeforbund med testautomaten. Foto: Foto: Privat

Klikk på bildet for å forstørre.

BRUKERTEST 1 og 2: De første testene besto av nettbrett montert på papplater.

Klikk på bildet for å forstørre.

TESTAUTOMAT: Her er Ruters testautomat. Automaten er fortsatt under utvikling.

OSLO: Etter planen skal de nye automatene være klare til utplassering innen våren 2013.

LES OGSÅ: Slik blir din reisehverdag

LES OGSÅ: Ikke mulig å få kjøpt trikkebillett på Holtet

– De vil bli plassert på nye steder i tillegg til at de vil erstatte de gamle, gule automatene, som det er noen få igjen av. De første vil bli plassert på Jernbanetorget, som er det største kollektivknutepunktet i Oslo. Øvrige automater vil bli plassert på sentrale steder i Oslo, hvor vi mener det er behov. På Holtet, Ljabru og Tonsenhagen vil det blant annet komme ny automat, for der er det langt til kommisjonær og behov for en kjøpsmulighet, sier Gro Janborg i Ruter.

SE RUTERS INFORMASJONSVIDEO OM DEN KOMMENDE OMLEGGINGEN HER

Universelt design

De nye automatene er fortsatt under utvikling, men mye er også på plass. Det har vært en lang prosess for å sikre maksimal brukervennlighet. Ikke minst har brukertester vært viktig.

Didrik Voss er prosjektleder i Ruter, og han understreker at i anbudsprosessen stod kravet om universelt design helt sentralt. I tillegg var det viktig at maskinene enkelt kan endres hvis man ser behov for det.

– Vi valgte til slutt automaten fra Vix, det er den beste på markedet for oss, sier Voss.

Brukertester

Det er designbyrådet Livework som har hatt oppgaven med å utforme maskinfronten for Ruter.

– Det skal være enkelt og intuitivt, sier Marianne Rolfsen, en av designerne fra Livework. Hun og kollega Anders Kjeseth Valdersnes har flere ganger vært ute på gaten for å observere folks vaner når de kjøper billetter og for å la folk prøve ulike løsninger. Utstyrt med brukertester fikk de kartlagt hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Som hvordan de ulike elementene skal plasseres og balanseres i forhold til størrelse, lys og bakgrunn.

– Det skal være raskt og enkelt å få kjøpt billett. Vi ser særlig at det er viktig å få en enkeltbillett raskt. I tillegg må det finnes en egen knapp for honnør, sier Valdersnes. Det vil også bli mulig å søke opp riktig pris avhengig av hvor man skal reise, og man kan kjøpe flere billetter samtidig.

Automater for alle

Både Blindeforbundet og Norges Handikapforbund har vært med på utviklingen underveis. I motsetning til de gamle automatene skal de nye kunne brukes av alle. Taktile merkinger og bruk av tale skal gjøre reisehverdagen enklere, også for svaksynte.

– Det gjør også at automatene blir bedre for oss alle, sier Valdersnes.

Informasjonskonsulent Dag Ommundsen i Norges Blindeforbund bifaller:

- Vi i Norges Blindeforbund Oslo er godt fornøyde med utformingen av den nye automattypen. Dette er et resultat av at vi ble trukket med i samarbeidet på et tidlig stadium i prosessen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.