Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nye tog østover

Mandag 27. januar kommer det første Flirt-tog i trafikk på Kongsvingerbanen. I juni skal alle gamle togsett være erstattet av nye tog. Det gleder f.v. varaordfører Boye Bjerkholt i Skedsmo, salgs- og markedsansvarlig Mari Bragstad i NSB, strekningsansvarlig Morten Sandmo og ordfører Oddmar Blekkerud i Nes.
Mandag 27. januar kommer det første Flirt-tog i trafikk på Kongsvingerbanen. I juni skal alle gamle togsett være erstattet av nye tog. Det gleder f.v. varaordfører Boye Bjerkholt i Skedsmo, salgs- og markedsansvarlig Mari Bragstad i NSB, strekningsansvarlig Morten Sandmo og ordfører Oddmar Blekkerud i Nes. Foto: Foto: Rune Fjellvang
Togpendler du til eller fra Oslo østfra, kan du glede deg. Snart suser de første nye togsettene inn på Kongsvingerbanen.

OSLO: Klokka 16.04 mandag 27. januar går det første Flirt-toget i rute fra Oslo S mot Kongsvinger.

Mari Bragstad, som er salgs og markedsansvarlig for lokaltog i NSB Øst, lover et nytt togsett inn i trafikken hver tredje uke fram til i juni, da alle de gamle togsettene er byttet ut på strekningen Asker-Kongsvinger.

– På høy tid, svarer Kongsvinger-ordfører Øystein Østgaard (H), som også er leder for Jernbaneforum Kongsvingerbanen.

Med nye togsett kan strekningsleder Morten Sandmo by de reisende på bedre sittekomfort, bedre klimaanlegg, tilgang til internett og strømuttak ved hvert sete, og hele togmiljøet blir både luftigere og lysere.

Les også: Er det greit å be sidemannen holde kjeft? Si din mening om skikk og bruk på kollektivtransport.

Friske togsett

Punktligheten tror Mari Bragstad også vil bli bedre. Med mange og bredere dører kommer de reisende raskere inn og ut. I tillegg har man fått et tog som er vaksinert mot de vanligste barnesykdommene.

– Innføringen av disse togsettene på Hovedbanen og Gardermobanen har gått veldig bra. Det hjelper å kjøpe hyllevare, forklarer Bragstad og viser til at Flirt-togene nå går i ni land og er velprøvde i vintervær.

I Oslo dekker Kongsvingerbanen stasjonene Oslo S, Nationaltheatret, Skøyen og Lysaker. Nærmeste stasjoner utenfor Oslo er endestasjonen Asker i retning vest og Lillestrøm østover.

Flere innfartsparkeringer

Fra rådhuset i Skedsmo har varaordfører Boye Bjerkholt øyekontakt med toget på Lillestrøm, og han gleder seg over bedre togsett på Kongsvingerbanen.

– For oss er det viktig at stadig flere av dem som kommer hit, reiser med toget. Vi trenger ikke flere biler i sentrum, sier han til rb.no.

Når så Oslopakke 3 via Statens vegvesen får lagd flere innfartsparkeringer, blir det riktig bra.

– Vi har nå fått 60 nye plasser på Årnes og skal utvide på Blaker, I tillegg prøver vi å få flere plasser på Svingen. På Sørumsand innføres parkeringsoblater igjen, forteller Trude Isaksen.

Les også: Dårlig dekning skaper trøbbel for kollektivreisende

Ønsker doble togsett

Ordfører Oddmar Blekkerud i Nes kommune ønsker seg doble togsett på den nye strekningen.

– Men det blir ikke bedre kapasitet av dette, sier Nes-ordfører Oddmar Blekkerud (A) og gjentar kravet om dobbelt så lange tog i rushtida for å gjøre toget virkelig attraktivt.

Og det første som må til for å lokke folk på sporet er at toget går når det skal gå. Deretter må man få på plass krysningsspor, og i det lange løp også dobbeltspor.

For korte perronger

De doble togsettene må vente en stund, skal vi tro kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket.

– Per i dag er det bare Lillestrøm og Kongsvinger som har lange nok perronger og vi kan muligens presse det inn på Sørumsand, men tiltak er på vei, forteller hun.

Mens skinner, ballast og signaler er i skjønneste orden, er kontaktledningene 50 år gamle og flere plattformer utgått på dato.

I første omgang blir det å gjøre noe med plattformene på Nerdrum, Fetsund og Årnes. I tillegg skal det settes i gang et større prosjekt på Sørumsand, som også inneholder undergang under sporet mot verkstedområdet.

– Så kommer en ny fellesstasjon for Rånåsfoss og Auli en gang etter 2017, sier Isaksen.

Les flere artikler fra Romerikes Blad her.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!