RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Omorganiseringen av Sporveien

Ja , nå heter det faktisk ikke sporveien lengre , for det navnet har byråden (jeg holder samferdselsbyråd Myhre ansvarlig for dette) gitt bort til noen som skal sitte å flytte penger og papirer (et administrasjonsselskap). De som gjør jobbene for at trikk , buss og T-bane skal gå her i byen får ikke lengre hete Oslo Sporveier , men blir avspist med "Kollektivtransportproduksjon A.S." . Enn så lenge , for det er et døende konsern , som du kan lese nedenfor.



Det med navn er naturligvis til en viss gad en symbolsak , men det styrker ikke akkurat lagånden at noen rapper navnet vårt , sånn helt uten videre.

Eller kan du Petter N. Myhre forklare meg hvordan dette ikke skal ha negativ innvirkning på motivasjonen?

Og ikke var omorganiseringen , som rappet navnet vårt , ferdig før det gikk ut befaling fra rådhuset om neste trinn. "Det skal være mange selvstendige selskaper , og det gamle sporveiskonsernet kaster vi på skraphaugen."

Høres heller ikke ut som noe funn for motivasjonen.



Særlig drift av trikk og T-bane krever en del arbeidskraft. Vognene skal kjøres og vedlikeholdes. Skinner , strøm og signalanlegg skal vedlikeholdes og alt skal drives etter jernbanelovens strenge krav til sikkerhet , styringsystemer og dokumentasjon. På tross av dette kompliserte puslespillet har vi fått til slikt som trikkens "rullende fortau" samtidig med innføringen av de italienske trikkene , men dette krever motivasjon og ekstrainnsats av de som gjør jobbene!



T-baneringen har nettopp åpnet og nye T-banevogner er under levering. Uten skikkelig motivasjon og innsatsvilje kan avstanden fra suksess til fiasko bli kort. Og hva får vi fra rådhuset? Anbudsutlysning på vedlikeholdet av de nye T-banevognene , og den prosessen stinker av at noen vil at de som vedlikeholder dagens vogner i hvert fall ikke skal få det oppdraget.

Og altså mer omorganisering som i praksis betyr at det er ikke noe lag igjen å ha ånd for , bare en haug med smålag å krangle med om hvem som har skylda! Og er det ikke noe konsern som kan holde orden på smålagene , med felles personalpolitikk og tariffavtale , så betyr det at vi skal være motiverte og yte ekstra for dårligere lønn og mer kaos i arbeidshverdagen.

Tror dere det blir blir bedre kollektivtrafikk av slikt?



Jeg sier : husk dette ved neste valg , og vekk med Myhre og vennene hans.



Harald Jeppesen

Sporveisarbeider

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere