Omsorgstelefon på Høyres program

Ullern Høyres Carl Oscar Pedersen brenner for en sak: Omsorgstelefonen. Nå har Høyre tatt saken med i programmet.

Oslo: Omsorgstelefonen er tenkt å være en servicetelefon som kan lede brukere, pårørende og andre gjennom villniset av tilbud og kontakter som representerer Oslo kommunes omsorgstilbud.
- Da jeg hadde syke foreldre oppdaget mine søsken og jeg hvor vanskelig det var å trenge inn og få vite hvilke tilbud og rettigheter man har. Selv om vi var tålmodige og rimelig oppegående var det vanskelig å følge opp foreldrene våre. Jeg så at det var et stort behov for en telefonordning med et nummer hvor man kan treffe mennesker som kan hjelpe deg gjennom denne jungelen. Jeg oppdaget at når man endelig hadde fått oversikt og sett sammenhengen i omsorgssektoren, så var det på mange måter for sent. Det tok altfor lang tid å lære gjennom praksis. Jeg blir skremt av tanken på at mange eldre som ofte stiller lave krav og ikke roper høyest, ikke finner ut av viktige tilbud som angår dem, sier Carl Oscar Pedersen, som sitter i Høyres programkomité.
Han har talte varmt for at Omsorgstelefonen i komiteen og nå er den med i partiets programutkast.
- Det er mange av oss som ikke forstår hvor vanskelig dette kan være før man står midt oppe i det selv. Det kan sammenliknes med å lete etter en bok i biblioteket uten å vite hvor man skal begynne. Vi trenger noen mennesker som kjenner systemet fra innsiden og som hjelper deg videre når du står fast. Jeg tror offentlig sektor har mye å lære av det private når det gjelder organisering og utnyttelse av de ressurser man har tilgjengelig. Jeg føler at jeg har levert en stafettpinne som har gått fra hånd uten at noen har brakt den til mål og etterpå har det vært mange bortforklaringer. Jeg må si jeg møtte veggen i mange sammenhenger. Nå vil jeg jobbe for å få Omsorgstelefonen på plass, sier Pedersen.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.