*Nettavisen* Nyheter.

Ønsker flere bysykler i øst

Matti Lucie Arentz (V) har blant annet sett seg ut Galgeberg som et ønsket område for bysykkelstativ.

Gamle Oslo Venstre ønsker flere sykkelstasjoner i bydelen. Trafikknutepunkt som Galgeberg, Ensjø og Helsfyr er foreslåtte områder.

Sted: Jeg prøvde å kontakte Oslo kommune og samarbeidspartneren ClearChannel allerede i 2005 for å få flere sykkelstasjoner her i bydelen, men fikk aldri noe respons. Nå som bydelsdirektøren skal kontakte de ansvarlige, håper jeg vi kan få fortgang i prosessen, sier BU-representant Matti Lucie Arentz i Gamle Oslo Venstre.

Stort behov

Venstre fremmet forslaget om å kontakte Oslo kommune og ClearChannel for å få flere bysykler på BUs budsjettmøte 18. desember.

Forslaget fikk enstemmig oppslutning. I tillegg til Galgeberg, Ensjø og Helsfyr er også Jordal, Kampen, Etterstad og Kværner foreslåtte områder for ny sykkelstasjoner.

Gamle Oslo har over 30.000 innbyggere og er blant de tre bydelene i Oslo som øker mest. Det er mange ungdom og unge voksne som bor her og som benytter seg av bysyklene, derfor hadde det vært naturlig å plassere flere sykkelstasjoner her, fortsetter Arentz (V).

Færre i øst

Hun håper at bilbruken vil gå ned hvis bysyklene blir lettere tilgjengelig.

Da kan man ta sykkel til og fra t-banen istedenfor å bruke bil inn til sentrum, sier hun.

Arentz påpeker også at det er et misforhold mellom antall sykkelstasjoner på øst- og vestkanten.

I Majorstua- og Frogner-området er det ca 15 sykkelstasjoner, mens det kun er fem i Gamle Oslo. Dermed har folk på østkanten færre muligheter til å forflytte seg rundt i området, det ønsker vi å gjøre noe med, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.