*Nettavisen* Nyheter.

Ønsker grusvei til 3,2 millioner kroner

Noen hundre meter innover herfra Kollbanen på Kringsjå og inn til den tenkte løypetraseen, håper Venstres Erik Skei (t.h.) og leder i Koll, Hans Olav Hamran, at bydelen kan få et sammenhengende lysløypetrasé. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

En ny helårstrasé på strekningen Brekke-Grinda-Sognsvann, og en lysløypering i bydelen, vil gi økt bruksglede og nytte i marka.

Klikk på bildet for å forstørre.

Noen hundre meter innover herfra Kollbanen på Kringsjå og inn til den tenkte løypetraseen, håper Venstres Erik Skei (t.v.) og leder i Koll, Hans Olav Hamran, at bydelen kan få et sammenhengende lysløypetrasé. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

KRINGSJÅ: Det mener Nordre Aker Venstre. Løypestrekningen det er snakk om, som er 2,1 kilometer lang, er allerede oppført av Friluftsetaten i deres «Sektorplan for friluftsliv 2009-2012». En helårstrasé med grusdekke er foreløpig estimert til å koste 3,2 millioner kroner, og ytterligere 1,9 millioner med lyssetting.

– Med denne forlengelsen kan man forene turveien fra Hammeren med eksisterende løyper i Sognsvannsområdet, sier Erik Skei, som er Venstres 1.-kandidat til bydelsutvalget ved høstens valg. – Traseen vil komme både idretten og vanlige turgåere i nærmiljøet på Korsvoll og Nordberg til gode.

Avstikker til Kollbanen

Leder Hans Olav Hamran i IL Koll Langrenn hilser tiltaket velkommen. Idrettslaget mener det også må legges inn en avstikker fra løypa og ned til nærmiljøanlegget ved Kollbanen.

– Da kan løypa enklere brukes av idretten. Det er tre idrettslag og hundrevis av barn og unge og et enormt trykk på treningsarealer i dette området i dag. Særlig små barn strømmer til skiklubbene, sier Hamran, som håper løypene vil bli brede nok til å få plass til to skispor og en skøytetrasé om vinteren.

Han mener lys i løypa dessuten vil utvide brukstiden betraktelig.

En større lysløypering

– På lengre sikt vil vi se om lysløypa kan forlenges fra Hammeren til Ullevålseter, fortrinnsvis via Skjærsjøen, langs eksisterende traseer. Da får man en komplett lysløypering. Det øker bruksverdien ytterligere ved å gi tilgjengelighet både fra Sognsvann, Kringsjå, Nordberg, Korsvoll, Brekke, Låkeberget og Hammeren; både øst og vest i bydelen. Det vil også avlaste dagens utfartssteder. Slik kan bydelen og Oslo få et fantastisk sammenhengende anlegg som utvilsomt vil være til glede for mange, sier Erik Skei.

Venstre vil derfor fremme saken for bydelsutvalget denne våren, og oppfordrer byrådet til å sette i gang arbeidet med en reguleringsplan så raskt som mulig.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.