Ønsker seg Huk-fergen tilbake

SAVN: Bjørn Jødal ønsker seg Huk-fergen tilbake. Foto: Anne Marie Huck

SAVN: Bjørn Jødal ønsker seg Huk-fergen tilbake. Foto: Anne Marie Huck

Bygdøy-beboer Bjørn Jødal savner gamle Huk-fergen, og mener det vil avlaste buss- trafikken ut til Bygdøy betraktelig hvis man starter opp ruten igjen.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

HUKODDEN: - Før gikk det ferger bare til Huk, sier Jødal som har tatt seg tid til å vise Lokalavisen rundt på området han kjenner svært godt. Etter å ha vokst opp og bodd på Bygdøy hele livet, er det ingen tvil om at pensjonisten Jødal er engasjert som få i Bygdøy.

- Jeg går her hver eneste dag, sier Jødal som tar seg god tid til å lufte hunden Dilla å betrakte området året rundt. Han har lenge ønsket seg at Huk-fergen slik den var tilbake i tiden gjenoppstår.

- Her gikk den før, sier han og viser et gammelt leie, som i dag er fylt med rullesteiner. Her er det lite aktivitet i dag, og Jødal mener det hadde vært ypperlig å gjenopprette fergeleiet her.

Ikke lønnsomt med ferge

- Men der hvor den gikk sist har de fremdeles ikke gjort noe med denne betongklossen, sier han og sikter til et nedslitt fergeleie som ikke er blitt påspandert et aldri så lite stupebrett en gang. Lokalavisen har tidligere skrevet om at folket savner Huk-fergen,men lite er blitt gjort siden den ble lagt ned i 2003.

- Her kunne det jo heller i det minste rustes opp slik at det ble en stupeplass eller noe annet, sier Jødal videre.

- Vi i vellet har et engasjement, og har lyst på ferge, sier Kim, Halvor Hartvig i Bygdøy Velforening.

- Jeg mener Huk-fergem sluttet å gå i 1960, sier markedssjef Kristian Qvigstad i Norway Yacht Charter AS. I 1998-99 prøvde en håpefull båteier seg med å starte Huk-fergen,men det holdt bare i tre år. For NYC ,som driver Bygdøybåtene, er den eneste grunner til at det går rundt økonomisk at de har flere bein å stå på.

- Det går bra av en eneste grunn. Vi har bygdøyfergen, et gammelt rederi, sightseeing, og Norway Charter, tre firmaer som drives som en enhet, sier Qvigstad. Båtservice ville gjenopprette Huk-fergen tidligere.

- Vi gjorde et forsøk i 2004, noen år etter, hvor vi brukte en av sightseeing båtene, som gikk fra rådhuset og Huk, annenhver time. Det var umulig å få økonomi i det, forklarer Qvigstad. Det hele var veldig væravhengig, og det var bare på ekstra godværsdager at det var nok mennesker som benyttet seg av Huk-fergen, forteller Qvigstad.

Trenger støtte

Qvigstad tar allikevel utfordringen hvis det kommer penger fra kommunen for en opprettelse av Huk- fergen igjen.

- Ja, vi er veldig interessert i å drive en slik ferge om det skulle bli aktuelt igjen, sier Qvigstad. Men han forsikrer om at pengestøtte må til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.