*Nettavisen* Nyheter.

Ønsker større T-banevisjoner

Homansbyen Vel ønsker større visjoner fra de ansvarlige i spørsmålet om T-banestasjon i Homansbyen.

Homansbyen: I forrige uke raste t-banestasjonsaken i mediene. Politikere, beboere og lekfolk stilte seg undrende til utspillet fra Sporveienes Tore Kåss om å droppe planene om stasjon i Homansbyen. Blant annet sa han at stasjonen ville komme til å ligge uhensiktsmessig langt under jorden og at det ville bli for så langt å gå at ikke folk ville benytte tilbudet.

At det skal være god nok grunn at stoppestedet er langt under bakken synes jeg er rart. Med de tekniske mulighetene vi har i dag vil avstandene føles korte. Enten det er rulletrapp, rullegulv eller heisløsninger, sier Tømmeraas.

Flere folk

Jeg kan ikke forstå at Sporveien har drevet planlegging i så mange år, for så å plutselig snu og mene at det ikke er bruk for t-banestasjon mellom Nationaltheatret og Majorstuen, fortsetter han.

Det er ikke blitt færre folk i bydelen eller i Oslo generelt for den saks skyld, og med nye Bislett, Høyskolen og flere studentboliger er det ikke tvil om at Oslo vest trenger oppgradering av t-banetilbudet, sier Tømmeraas.

Han antar at strekningen mellom Nationaltheatret og Majorstuen er omtrent to kilometer.
I følge Sporveien er beste avstand mellom stoppested 600 meter, så det naturlige ville egentlig være at det er to stopp på denne strekningen, sier han.

Tømmeraas er også forbauset over at Sporveiene endrer mening gang på gang, og tenker på at de først ønsket ny tunnel, så utbedring av gammel, ny stasjon, så få å snu ikke ville ha en ny stasjon likevel.
Vi i Homansbyen Vel ønsker nå en uavhengiganalyse av transportbehov og utviklingsmuligheter, slik at man har en referanse når det skal tas en avgjørelse, sier Tømmeraas.

Anonyme opp- og nedganger

Tømmeraas legger ikke skjul på at han gjerne skulle sett et større engasjement fra de ansvarlige politikerne. Dessuten synes han det mangler en helhetsplan som man kan måle forslagene opp mot.

Vi burde ha langt høyere mål, både med t-banenettet og oppgraderingen av Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Dette burde vært sett i sammenheng og i et mye større perspektiv. Tenk de mulighetene som finnes hvis vi får nye stasjoner og Metro-standard på t-banen fra Nationaltheatret til Majorstuen. Det er ikke sikkert at alle visjoner er gjennomførbare, men det er viktig å ha noe å måle de praktiske løsningene opp mot, og samtidig ha noe å strekke seg etter.

Planene for oppgradering av Hegdehaugsveien/Bogstadveien og planen for tunnelen Nationaltheatret/Majorstuen ser i dag ut som et lappeteppe, sier han.
Hvordan skal vi som bor i strøket kunne forholde oss til sektorinnspillene fra Statens Vegvesen, Oslo Sporveisdrift, Tunnelbanekontoret og handelsnæringen? Vi trenger helhetstenkning og en ramme som vi kan sette planforslagene inn i.

DaLokalavisen spør om hvor en eventuell t-banestasjon burde lokaliseres, har Tømmeraas helt klare synspunkter på det også. Han mener at i et handlestrøk er det viktig og riktig å minske trafikken på overflaten og heller ha et godt t-banenett med flere utganger.

Det bør være flere opp- og nedganger, men små og anonyme sådanne. Det har vært snakk om et stort stasjonsbygg, men det er det ikke behov for, verken ved Josefines gate eller Oscars gate. Slik vi har sett på Majorstuen, tiltrekker slike områder seg gjerne uønskede aktiviteter og elementer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.