Operafantom i lokalpolitikken

Baryton Espen Langvik (39) debuterte i Operaen i 2003 og fikk fast jobb i 2009. Han er tillitsmann for solistene og har de siste tre årene engasjert seg i lokalpolitikken. På bursdagen hans, søndag 21. desember, er det premiere for Barberen i Sevilla på hovedscenen.

Baryton Espen Langvik (39) debuterte i Operaen i 2003 og fikk fast jobb i 2009. Han er tillitsmann for solistene og har de siste tre årene engasjert seg i lokalpolitikken. På bursdagen hans, søndag 21. desember, er det premiere for Barberen i Sevilla på hovedscenen. Foto: Foto: Lars Weimoth

Både som Figaro i Barberen i Sevilla og som nyvalgt leder i Sagene Venstre trenger Espen Langvik god utholdenhet, sjarm og engasjement.

Barberen i Sevilla er en underholdende og energisk forestilling gjort med nytenkende grep. Her er Espen Langvik (bak) i full sving med barberkniven i 2011 sammen med Ingeborg S. Gillebo (Rosina), Kjetil Hugaas (Don Bartolo) og Tuomas Katajala (Grev Almaviva i forkledning). Foto: Foto: Erik Berg/Den Norske Opera & Ballett

ILA/BJØRVIKA: Barten hans er også ny, skynder han seg å fortelle da vi møter ham i kantina i det hvite operabygget. Hårveksten er spesialgrodd til rollen som den smidige og utadvendte altmuligmannen Figaro.

Den lave vintersolen skinner innstendig inn gjennom de store vindusflatene i Bjørvika og Espen Langvik byr på operakaffe til kroner 1,70 per kopp trukket direkte på solistens adgangskort.

Slo rot i Oslo

I tre år har den kjente operasangeren engasjert seg politisk i bydelen sin, Sagene. Partiet er Venstre og hjertesakene hans er å ta vare på grøntarealer, øke tryggheten i bydelen og lete etter flere bygg som kan tas i bruk av det myldrende kulturlivet som lever og ånder under det profesjonelle han selv er en del av.

– Etter de syv første årene i Oslo, bosatt på Alexander Kiellandsplass, fant jeg ut at det var på tide å slå røtter og engasjere seg. Jeg har alltid vært tillitsmann her og der, så veien til politikken var egentlig ikke så lang, sier Espen Langvik.

Søndag 21. desember står han på scenen i Operaen med sin barytonrøst og sine kolleger i Barberen i Sevilla, i en leken og fargerik forestilling som settes opp for tredje gang på kort tid, denne gang på hovedscenen.

LES ANMELDELSEN FRA 2011 HER

Ensom jobb, sosiale kolleger

Langvik debuterte i Operaen i 2003. Fast jobb som solist fikk han i 2009, som en av femten med en slik stilling i kongeriket.

– Vi er en liten og utfordrende gruppe, ler 39-åringen.

Han er selvfølgelig tillitsmann for dem også.

– Til å inneha en så synlig og samtidig ensom jobb, er vi solister en overraskende sosial og kollegial gruppe. Vi er gode og heldige, for å si det sånn, og med jobben følger et spesielt ansvar, sier han.

– Vi er bjellekuene. Det vi gjør skal vise det ypperste nivået og sette standarden. Det setter krav til oss som vi alle kjenner på.

En operasanger som lever av stemmen må selvsagt ta godt vare på helsa, men Langvik sier han en gang fikk et godt råd av en erfaren kollega i sakens anledning:

– Han sa til meg: «Espen, vi lever i et land med fire årstider. Vi må herdes. Lev så vanlig som mulig». Det rådet følger jeg. Jeg har mer tro på det enn å utvise forsiktighet.

– Jeg går masse turer i området, jogger med dama av og til og elsker lange, late dager i Iladalen i sommerhalvåret.

Vokale krumspring

På jobben i Operaen får han tildelt nye oppgaver hver sesong. Operasjefen bestemmer. Solistene har lite de skulle ha sagt. Espen Langvik håper derfor Per Boye Hansen leser i lokalavisen at favorittoperaen er Wagners «Mestersangeren fra Nürnberg».

– Den har også et komisk anslag og et morsomt rollegalleri. Jeg får ta det opp i medarbeidersamtalen, smiler solisten.

Nå er det Barbereren i Sevilla som står for døren. Premieren er 21. desember. Samme dag som Espen Langvik har bursdag. Rollen som Figaro er morsom, men krevende:

– Det er høyt tempo og mye skuespill hele veien. Det krever topp konsentrasjon på teknikk. Vanskelighetsgraden er markant. Det skal jo ikke publikum se. Det skal se lett og uanstrengt ut, sier hovedrolleinnehaveren og legger til:

– Barberen i Sevilla er sirkusfaktor og «gullrekka» i vår verden. Den har kjent musikk, kreative scenebilder, vokale krumspring og er deilig karikert.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.