RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oppfordrer folk til å klage på politiet


LESER ALLE KLAGER: – Oslopolitiet mottok 86 klager på politiet i 2011. Dette bruker vi mye ressurser på. Det er bare dersom vi får vite om sakene vi kan gjøre noe med dem og lære av dem, sier Ingjerd Hansen, spesialrådgiver i strategisk stab i Oslo politidistrikt.
LESER ALLE KLAGER: – Oslopolitiet mottok 86 klager på politiet i 2011. Dette bruker vi mye ressurser på. Det er bare dersom vi får vite om sakene vi kan gjøre noe med dem og lære av dem, sier Ingjerd Hansen, spesialrådgiver i strategisk stab i Oslo politidistrikt.
– Dersom folk opplever at politiet opptrer klanderverdig må de klage. Dét er vi takknemlige for om de gjør, sier rådgiver i Oslopolitiet, Ingjerd Hansen.

OSLO: Hansen er seniorrådgiver i strategisk stab i Oslo politidistrikt. Hun leser alle klager som sendes inn til politimesteren i Oslo.



Hun har foreløpig ikke fått inn klagen fra ekteparet Huck Quaye, der de opplever seg rasistisk diskrimimert. Daniel Ashitey Quaye opplevde å bli mistenkt for tyveri da de flyttet gjenstander til et barnehjem, inn i en lastebil fredag 30. mars.

LES SAKEN: Opplevde rasisme i egen gate

Ingjerd Hansen uttaler seg derfor bare generelt om klager mottatt til Oslopolitiet.

– I 2011 mottok vi 86 klagesaker på Oslopolitiet. Vi leser, registrer og behandler alle. Det har vi gjort de siste seks årene, etter at alle klageasker sendes sentralt inn til politimesteren, istedenfor å bli behandlet på hver enkelt stasjon, forklarer hun.

Belyst fra begge sider

– I stort sett alle sakene finner man ut av hvilke poltibetjenter sakene gjelder, sier hun.

Av fjorårets 86 saker, kom Oslopolitiet til at det var grunnlag for kritikk i 20 av dem.

– I alle saker skriver den involverte tjenestepatruljen sin versjon av saken før vi går videre med den. På den måten får vi belyst saken fra begge sider, sier hun.

Hun understreker forskjellen på klagebrev sendt til Oslopolitiet, og anmeldelser.

– Anmeldelser sendes rett til politidirektoratet og spesialenheten i politiet, sier Hansen.

Tas på alvor

I 2011 mottok hun syv klager på knyttet til diskriminering, én på bakgrunn av kjønn, seks på bakgrunn av etnisitet.

– Vi har en vid definisjon av diskriminering. Dette er saker som er svært viktige for oss å plukke opp. Bare ved å vite om disse sakene kan vi gjøre noe med dem, sier hun.

Hun forteller at strategisk stab legger ned mye ressurser i klagesakene.

– Vi er takknemlige dersom folk klager. Vi legger ned mye jobb i hver enkelt klagesak, og opplever at publikum er fornøyd med behandlingen de får når de har klaget. Dersom de ikke er fornøyd med behandling eller utfall av klagen kan de klage på ny til Politidirektoratet.

– Alle som klager får et grundig svarbrev tilbake, og vi prøver å holde oss innenfor en viss tidsramme, sier Hansen.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere