RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oppfordrer til samarbeid mot felles mål

Planarbeidet i forbindelse med oppgraderingen av Bogstadveien fortsetter, og involverte ønsker tettere samarbeid. Her må alle samarbeide om et felles mål med gaten, sier SV-politiker Liv Undem.

Majorstuen: I september i fjor ble en idégruppe satt sammen for å se på forskjellige løsninger for handlegaten. Det var Vegvesenet som tok initiativ til samarbeidet, etter påtrykk fra næringsliv, gårdeiere og foreninger i bydelen. Etter dette møtet, som deltakerne synes var produktivt, ble det dannet en ny gruppe. Denne gruppen jobbet videre med prioriteringer for handlegaten, trafikkløsninger og miljøspørsmål.

Trikken

Liv Undem, nestleder i bydelsutvalget og representant for SV i lokalpolitikken, er leder for gruppen. Hun forteller at fremkommeligheten, både for bil, trikk og fotgjengere, er avgjørende for strekningen og gatens fremtid. Hun sier også at flere miljøforbedringer må til for å få en handlegate med god standard. Torsdag i forrige uke var idégruppen invitert på møte med blant andre trikkedirektør Toril Skogsholm og Tone Marum i Plan og utvikling.

Gruppen ble presentert foreløpige planer, og informert om fremdrift for Bogstadveien. I det foreløpige utkastet, er det blant annet foreslått ett trikkestopp, noe Undem reagerer sterkt på.

Det er visse kriterier som skal ligge til grunn i en strøksgate med trikk. Blant annet skal det ikke være lenger enn 300 meter mellom trikkestoppene. Det blir for langt i mellom stoppestedene ellers, sier Undem.

Etter at trikken startet med høyere frekvens har det vært en økning i passasjerer. Blant annet har rute 11 hatt en økning på 30 prosent. Likevel forteller Undem at trikkedirektøren ikke er fornøyd med fremkommelighet og punktlighet, og mener nettopp det er viktig for at folk skal benytte kollektivtilbudet, og la bilen stå.

Underlagsmatter

Undem sier at alle må gi og ta litt for at gaten skal bli til det beste for alle.
Vi må se på nye løsninger og være kreative, sier hun. For å få trikken frem, må biltrafikken vike noe. Vi må få opp hastigheten på trikken, og få folk til å bruke tilbudet.

Undem forteller at Skogsholm vil ta i bruk all tilgjengelig teknologi for å forhindre støy og vibrasjoner. Selv om trikken går hyppigere, skal den ikke være til sjenanse for beboere. Det finnes blant annet et underlagsmateriale som hindrer slikt.

Et annet spørsmål som er oppe til diskusjon, er parkeringstilbudet. Næringslivet ønsker flere parkeringsplasser, mens politikerne og utbyggere ønsker færre. Undem mener at det finnes en enkel løsning på problemet.

Noen parkeringsplasser må vike på grunn av trikketraseen og bredere fortau, men hyppigere intervaller på de parkeringsplassene som finnes vil kompensere for dette, sier hun.

Biltrafikk

Biltrafikken i handlegaten er et eget tema som er oppe til diskusjon. Liv Undem var tidligere tilhenger av at hele strøksgaten burde være bilfri, men har endret syn etter at hun har snakket med forskjellige instanser, etater og enkeltpersoner.

Gaten må ha biltrafikk, det er helt sikkert. Beboere, næringsliv og utrykkingstjeneste er avhengig av det. Vi vil selvfølgelig se på mulighetene for redusere trafikken og spesielt gjennomgangskjøringen. Ettersom vi må ha bredere fortau, og større trikketrasé, og forurensningen på Majorstuen er enormt høy, er vi nødt til å gjøre noe. Selv om det er lite tungtrafikk i denne delen av byen, er det nesten like forurenset som Groruddalen, som er på toppen av listen, sier Undem.

Hun er klar over at hodepinen for Vegvesenet er at når trafikk flyttes fra ett sted, ender den opp ett annet sted.

Det er en av grunnene til at hun er opptatt av at alle nå må jobbe sammen for den beste løsningen for gaten. Gruppen vil invitere til et stort møte, rett over påske, hvor alle interessenter blir invitert. Både gårdeierforeninger, velforeninger, næringsliv og beboere vil bli kontaktet.

Sånn som det er nå virker det som alle jobber for sin sak, istedenfor at vi jobber sammen. I en så viktig gate som Bogstadveien må vi jobbe tverrfaglig og tverrpolitisk, sier Undem.

Gruppen hun er leder for fungerer som en høringsinstans og det er bystyret og byrådet som tar den endelige avgjørelsen. I juni legger Vegvesenet frem et forslag til utvikling, og i følge Undem er det viktig at alle innspill fra de forskjellige aktørene da er behandlet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere