*Nettavisen* Nyheter.

Opptatt av lokal identitet

FLAGGSKIP: Kaffebrenneriets visuelle identitet er lik i hver eneste butikk, bortsett fra èn. Her fra den eldste i kjeden, Theresesgate. FOTO: ANDERS JØRSTAD

Små kjedebutikker som Deli de Luca og Kaffebrenneriet har til sammen 40 butikker, bare i Oslo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Gründer og daglig leder, Steinar Paulsrud.

THERESESGATE: Visuell identiet er svært viktig for oss, sier Kaffebrenneriet-gründer, Steinar Paulsrud, som har åpnet 17 butikker i Oslo.

Lokalavisen har i flere utgaver skrevet om kisok-kjeden Deli de Luca som åpner sin 22. butikk i Osloi ogstadveien til våren. Som Kaffebrenneriet har Deli de Luca de beste hjørnelokalnene i byen, Begge foirholder seg svært aktivt til visuell identitet.

Lokal identitet

Kaffebrenneriet-gründer Steinar Saghaug forteller at en av nøklene til Kaffebrenneriets suksess er at butikken er svært opptatt av å opprettholde sin lokale identitet.

Vi er lovprist de faste gjestene våre. Vi forsøker alltid å se for oss et lokalt publikum. Bislett er for Bislett. De som ønsker å treffe førsteklasssingene sin. De som jobber på disse steedne at den som er der har interesse av kundene våre.

I tillegg er vi opptatt av visuell identitet, det å holde det enkelt, lett forståelig og lett gjenkjennelighet. Det skal være lav terskel for å gå inn, vinduene er lave og du ser alt som er innenfor. Det er viktig for oss å være helt ufarlige for alle.



Ikke prangende

Hva tenker dere om hvordan butikkene skal se ut utenifra?

Vi er opptatt av å gå inn bygget og legge til rette, men med minimale ombygginger, dessuten gjør vi aldri ting med fasaden. Det er viktig for oss å være synlige, men ikke prangende. ikke grelle. I tillegg klistrer vi aldri igjen vinduer og dører med informasjon og reklame. Vi ønsker en stille og rolig atmosfære, og ønsker ikke å oppleves som bråkete, sier han til Lokalavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.