RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Opptur for elbilen


Daglig leder i ElBil Norge, Hans Håvard Kvisle, merker stadig økende etterspørsel etter elbilen «Buddy». I disse lokalene på Økern produseres 400-500 elbiler i året. Det har blitt mer og mer riktig å kalle det en trend det siste året, sier han.
Daglig leder i ElBil Norge, Hans Håvard Kvisle, merker stadig økende etterspørsel etter elbilen «Buddy». I disse lokalene på Økern produseres 400-500 elbiler i året. Det har blitt mer og mer riktig å kalle det en trend det siste året, sier han.
Langs en av Oslos mest trafikkerte veier, produseres den miljøvennlige elbilen "Buddy".

ØKERN: Etterspørselen etter elbiler er økende, og per i dag har ElBil Norge den korteste leveringstida i Norge. De holder til på Økern.

Vi opplever en god interesse nå. Her har man mulighet til å få en bil ingen andre har. Vi realiserer drømmene, smiler daglig leder Hans Håvard Kvisle, og viser fram elbiler i utallige fargekombinasjoner og mønstre.

Det handler om å være unik i all enkelhet, sier han.

Mange fordeler

Elbil Norge har produsert Buddy siden 2005. Bedriften bestiller ferdige rammer og deler fra ulike leverandører som de selv monterer sammen. De mottar ingen offentlige tilskudd, men gode fordelsløsninger bidrar til å gjøre bilen attraktiv.

Likevel er det ingen tvil om at elbilen er et bykjøretøy. Batteriet gir en kjørelengde på rundt 4-8 mil før det må lades.

Batterikapasiteten er akillessenen, men vi regner med at det vil skje noe innen 1-2 år. Det er tungt arbeid, sier Kvisle.

Miljøvennlig og lydløs

Rundt 2000 elbiler kjører rundt på norske veier i dag, 1300 av dem i Oslo og omegn. Ingen utslipp og lite støy gjør bilen svært miljøvennlig.

Våre kunder er hovedsakelig familier som ønsker seg en bil nummer to. Men også bedrifter ser at dette er en fin måte å profilere seg på. En elbil får ofte mye oppmerksomhet.

Hvilke ambisjoner har dere?

Vi har en lokal ambisjon om å være synlige i Oslo, men vi ønsker også å nå ut til Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. I tillegg har vi ambisjoner om å bli en internasjonal bedrift. Det er likevel viktig for oss å gjøre ting i riktig rekkefølge. Bedriften er bygget opp på en tålmodig måte, sier Kvisle.

Ser du for deg at elbilene en gang kan overta helt?

Jeg tror vi vil se mer dramatiske forandringer i framtida. Men hybridbilen vil også være en del av det. Etter hvert som man får mer å velge mellom, tror jeg flere velger bort den tradisjonelle bilen. Akkurat nå føler jeg at det går raskere enn vi trodde var mulig, sier Kvisle.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere