Ordførere i opprør for bedre togtilbud

Byrådsleder Stian Berger Røsland argumenterer for dobbeltspor på Oslo S mandag formiddag.

Byrådsleder Stian Berger Røsland argumenterer for dobbeltspor på Oslo S mandag formiddag. Foto: Foto: Tore Bollingmo

Ordførere fra hele Østlandet dro mandag morgen samlet inn til Oslo for å be om bedre togforbindelse.

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i Oslo og ordfører Espen Johnsen (Ap) på Lillehammer gjør felles front med ordførere fra hele Østlandet. I dag gikk de i samlet flokk fra Oslo S til Stortinget for å forlange dobbeltspor. Foto: FOTO: TORE BOLLINGMO

Ordførerne tok seg tid til litt musikk før de marsjerte ut av Oslo S. Foto: FOTO: TORE BOLLINGMO

Ordførermarsjen endte på Stortinget.

OSLO S: Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) gikk i spissen for noe så sjeldent som et ordføreropprør ved personlig fremmøte i Oslo mandag formiddag.



Det er mye som skal til for å samle så mange som 40 ordførere for en enkeltsak, men i samlet flokk gikk ordførerne fra hele Østlandet i marsj fra Oslo S og opp til Stortinget for å forlange fortgang i dobbeltspor inn til hovedstaden.

– Jernbanens kapasitet er sprengt, sa Stian Berger Røsland mens han ønsket alle ordførerne velkommen etterhvert som togene fra Østfold, Dovrebanen og Vestfoldbanen kom rullende inn på Oslo S.

Ombord var alt som kunne krype og gå av ordførere, lokalpresse og NRKs distrikskontorer i de berørte områdene.

Fikk møte Hareide

Delegasjonen gikk deretter i samlet flokk til Stortinget for å møte Knut Arild Hareide og de andre i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite. Kravet til ordførerne fra hele Østlandet er at dobbeltspor mellom Oslo og Halden, Oslo og Lillehammer og Oslo og Skien står ferdig senest innen 2023.

– Det har ikke manglet på velvilje og gode ord. Utbyggingen må komme nå, sa ordfører Espen Johnsen (Ap) fra Lillehammer.

Les også: Togpendlere fraktet i godsvogn

Aksjon på nett

Etterhvert som stadig flere flytter til det sentrale Østland, samtidig som Oslo mangler boliger, er det enighet om at behovet for en jernbaneutbygging blir større for hvert år som går. Samtidig kan et enkelt godstog avlaste 40 trailere. Og med raskere tog vil flere la bilen stå. Jernbaneverket har sagt 2023 er mulig, men da må Regjeringen få det med i nasjonal transportplan på nyåret.

Samtidig med dagens ordføreropprør lanseres også egen aksjon på internett og sosiale medier. På folkforintercity.no kan de som ønsker det selv finne ut hva en slik utbygging vil bety for reisevei til og fra Oslo og på intercity-stoppene til Halden, Lillehammer og Skien.

Typisk nok måtte for øvrig ordførerne fra Innlandet og Østfold og Akershus vente på de som skulle komme med Vestfold-banen. Den var 30 minutter forsinket for anledningen.

Les også: – Bryndiagonalen bør bygges samtidig med Follobanen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.