RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Orientering om Konventveien

Aksjonskomitèen som vil ha Konventveien stengt, ønsker dette av to grunner, bedre bomiljø i og rundt denne veien, og en vesentlig tryggere vei for alle myke trafikanter. Vi mener i likhet med samferdselsetaten generelt sett at en boligvei som er trasè for to skoler, to barnehager og to idrettsplasser skal ha en helt annen fremtoning enn det Konventveien har pr i dag.

Hentet fra Samferselsetatens hjemmesider: "Gjennomkjøring i boligveier medfører ofte utrygghet for beboerne i områder der trafikken er stor og bilistene ikke tar tilstrekkelig hensyn til barn og andre myke trafikanter.

Samferdselsetaten jobber for å øke trafikksikkerheten i Oslo og vil bidra tiløkt trygghetsfølelse for osloborgerne." Og "å bidra til et bedre fysiske bomiljø, og et bedret livsmiljø for innbyggerne. Sektoren jobber derfor for redusert forurensning og støy, samt tilrettelegging for naturopplevelse og friluftsliv".

Enkelte av komitèens medlemmer har arbeidet med gjennomføringen av den gjeldende reguleringen for området i over 10 år. Hadde trafikkforholdene vært noenlunde akseptable er det ganske sikkert at et slikt engasjement aldri ville funnet sted. For omtrent to år siden samlet komitèens medlemmer inn underskrifter (ca 300 stk) fra i og omkring Konventveien. som bekrefter komitéens ønske om å stenge veien som resultat av oppføring av et ferdigregulert (jfr. gjeldende reguleringsplan for området)grøntbeltet mellom Ladeveien og Bekkeliveien. Da underskriftene ble hentet inn var det mange som skrev under til tross for at det for dem vil medføre en lenger bilvei til butikken (i tid ca to minutter). Dette gjelder også for 2 av komitéens medlemmer.

Når opprettelsen av grøntarealet i Konventveien er et faktum vil ikke-lokal gjennomfartstrafikk (mer 2000 kjøretøy hvert døgn) bli overført til større hovedtraséer. Det innlysende er også personbiler med tilhold i nærmiljøet vil bli rammet på en slik måte at enkelte vil få en omvei til sine daglige gjøremål. Hvor mange dette eksakt utgjør i antall er vanskelig å fastslå. Det vi vet utifra trafikkmålinger gjennomført av samferdselsetaten i 2007 er at det hvert døgn passerer et sted mellom 2000 og 2500 biler, og at disse i snitt holder en hastighet på omtrent 50% over fartsgrensen på 30 km/t. Vi vet også at nærmere 50% av trafikken passerer Smedstad skole i mer enn 50 km/t. Sannsynligheten for at et barn skal overleve en påkjørsel av en bil med vekt på over 1 tonn i denne hastigheten er tilnærmet lik null.

Sannsynligheten for at de mange tunge kjøretøyene av typen, buss, trailer, budbil, taxi, vare og industribil som benytter veien daglig (som snarvei) også er beboere i nærmiljøet er forsvinnende liten.

Når veien blir stengt av et grøntbelte vil veien fremdeles bli farbar og nyttig for beboerne, men ikke for gjennomkjøring med bil. Det betyr at Konventveien, og nærmiljøet omkring Konventveien, vil slippe "besøk" av kanskje så mye som

80% av de motoriserte gjestene. Derimot vil vi se en økning av myke trafikanter. Ingen blindvei vil oppstå og ingen vil heller miste tilgang til sine eiendommer.

Det vil fint mulig være anledning for dem som bor sør for avstengingen å slippe barna av ved grøntbeltet og ut i en trygg skolevei med ca 300 meter fortausgange til Smedstad skole. Ønsker man ikke det kan man kjøre Hoffsveien, og ned Monolitveien. Hoffsveien er en hovedtrasé eller en samlevei, med gang og sykkelsti for myke trafikanter, denne tåler trafikk opp mot 15000 ÅDT (biler i døgnet i gj. sn. pr år), den har idag en ÅDT på rundt 10.000. Dersom Hoffsveien skulle få all gjennomgangstrafikken fra Konventveien, ikke veldig sannsynlig, vil det bli en økning på høyst 10%. Det er mest sannsynlig at den brutte gjennomgangstrafikken vil prøve å unngå Smedstad, noe som igjen vil lette trykket både på Hoffsveien og på flaskehalsen ved Skøyen rundkjøringen.

Fra Silkestrå, som har to garsjeanslegg/ parkeringsareal, vil det kanskje oppstå et nytt kjøremønster, noen forbi Smedstad skole andre ut i Sørkadalsveien, dette er personbiler som fra før kjørte inn i Konventveien enten via Bekkeliveien eller via Monolittveien avhengig av hvor på Silkestrå de var parkert.

Vi som bor i Konventveien vet at gjennomgangstrafikken her også er relatert til Tuengalleen og Vindern, dette merker vi spesielt nå for tiden med bakgrunn i brannen på Jeppe som har forårsaket en stegning av gjennomgangstrafikken fra Vindern, som i sin tur "bedrer" forholdene i Konventveien. Veien mister noe av sin hensikt som snarveinår når en tvinges å måtte kjøre om Smedstad eller Majorstua.

Monolitveien i sin tur er en mer oversiktlig og tilrettelagt, moderne vei med fortau og sykkelsti i begge retninger, samt lysregulerte overganger, en vei skolepatruljen våger å betjene, i motsetning til Konventveien. Monolitveien mangler

dessuten innslag av fortauskjøring og hastigheter opp mot 100 km/t, slik det er dokumentert i Konventveien.

For ca 2 år siden var Konventveien stengt ved Ladeveien i perioder på opptil 6 måneder i strekk pga graving og legging av fjernvarmerør. Samtidig foregikk det asfalteringsarbeid i Hoffsveien. Det finnes lite eller ingen dokumentasjon på spor av innbyggerisolasjon, verken for beboerne i Gullkroken eller på Nedre Silkestrå. Dersom prisen for et bedre bomiljø for flere hundre mennesker og en tryggere vei for tilsvarende antall store og små langs Konventveien blir (for noen) en lenger bilvei til butikken, vel så må de fleste være enige om at dette er et "billigsalg".

Konventveien har vært gjenstand for utredning i over tyve år, man har holdt "prøvestengt", foretatt trafikkmålinger, opprettet fartshumper osv. Nå er det vel på høytid å gjennomføre gjeldende reguleringen uten mer smålig

argumentasjon og frykt for trafikale konsekvenser man aldri vil se snurten av.

Om ikke for oss, la oss gjøre det for barna...please!

For Aksjonskomitéen,

Naim Lorentzen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere