RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslo Syd bak i køen

LEDER, TORSDAG 24. SEPTEMBER 2009:

Mandag ble handlingsprogrammet for perioden frem til 2013 i Oslopakke 3 lagt fram. Den viser at det bare vil bare dryppe småpenger på veiprosjekter i Oslo syd i den neste planperioden. Trafikkproblemene i vest gis forrang. Både E18 Vestkorridoren og E16 Sandvika - Wøyen er prioritert foran prosjekter i vår del av byen. Selv om Manglerudtunnelen er med på listen over tiltak i kommende fireårsperiode, så er det ikke satt av egne midler til byggestart. Planarbeidet er heller ikke satt i gang.

Mosseveitunnel ligger enda lengre frem i tid, men det er et prosjekt som har lang erfaring i å bli skjøvet frem i tid. Hvis den en dag skulle komme så langt som til anleggsstart vil det bli en stor overraskelse selv for de mest innbitte tilhengerne av prosjektet. Som et plaster på såret for beboere langs Mosseveien og til glede for både myke og harde trafikanter skal det i løpet av fireårsperioden skal det bygges ny avkjøring til Sydhavna. Fra krysset skal det bygges en ny bro ned til havna. I tillegg skal Mosseveien utvides på en 900 meter lang strekning.

Men det er de nevnte E16 og E18-prosjektene på vestsiden av Oslo, samt pågående prosjekter som Ulven-Sinsen, Bjørvika og Kolsåsbanen som stikker av med hovedpotten. Dobbeltspor Oslo - Ski er fortsatt en viktig og prioritert sak for Oslo Syd. nn På vegnettet er det mindre å hente. Mosseveien er helt sprengt allerede, og åpningen av Nøstvedt-tunnelen for et par uker siden forteller om problemene for gjennomgangstrafikken sørfra som skal via E6 og Ring3 før den forsvinner nord for byen igjen. I en uke etter åpningen så det ut som om utvidelse av firefelten hadde hjulpet, men siden har det bare økt presset på strekningen, og proppen som går fra Ryen-krysset og bakover.

Her er Manglerud-tunnelen nøkkelen til bedre forhold både for gjennomgangstrafikk og dermed også lokaltrafikken.Det er store utfordringer som venter på det lokale veinettet både langs Europaveien, Mosseveien og lokalnettet. Køen til vest er nok verre akkurat nå, men det er urimelig om de som betaler bompenger på «våre» stasjoner skal nedprioriteres i flere år fremover.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere