RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslopakke 3 tid for strukturert prioritering

Våren 2006 klarte en tverrpolitisk gruppe fra Oslo og Akershus det kunststykket som få mente var mulig, de ble enig om den såkalte Oslopakke 3. Dette er en samferdselspakke bestående av nye veiutbygginger, kollektivsatsning og miljøtiltak. Hele Oslopakke 3 har en økonomisk ramme på kr 53,4 mrd og er med dette historiens største investering i samferdsel i Norge. Alle vet at dette er et 'skjørt' korthus, fjerner en ett prosjekt vil de hele falle sammen noe ingen er tjent med.

Det som er neste steg er at Regjeringen og Storting vedtar finansieringsplanen, deretter kommer den endelig prioritering av prosjektene.

Etter vår mening bør prioritering skje etter en fast struktur der en vekter forhold som:

Trafikale konsekvenser kø/trafikkflyt etc.

Vil prosjektet ha en positiv innvirkning på miljø [CO2, utslipp av svevestøv samt lokalmiljø]

Vil prosjektet ha positive konsekvenser for byutvikling og frigjøring av rekreasjonsområder

Vil prosjektet ha innvirkning på antall alvorlige ulykker

· Vil prosjektet ha positiv innvirkning på kollektivtrafikken raskere 'tømming' av sentrum etc.

· Vil prosjektet ha innvirkning på 'totalløsningen' der et prosjekt naturlig henger sammen med andre prosjekt [eksempelvis utvikling av Bjørvika og Fjordbyen]

Miljøtunnel Mosseveien er kommet med i den såkalte Oslopakke 3 og scorer høyt på alle de områder som her er nevnt. Statens vegvesen rangerte også prosjektet for noen år siden som "Norges mest lønnsomme vegprosjekt". På tross av dette er Miljøtunnel Mosseveien satt opp som et prosjekt etter 2018. Alle som har fulgt norsk samferdselspolitikk gjennom de siste 20-30 år vil vite at dette er en høyst usikker 'plassering'. Mye kan skje med budsjettoverskridelser, prioriteringer og forsinkelser innen vi kommer til 2018. Utbygningsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet uttaler da også til Aftenposten 0.11.2006: "Mange av prosjektene i Oslopakke 3 er ikke utredet eksempler på usikre prosjekter er Mosseveien i tunnel".

Ovennevnte utsagn fra Lars Aksnes er oppsiktsvekkende når en ser litt på hva de folkevalgte tidligere har bedt regjeringen gjøre med utredning av prosjektet.

I Stortingets spørretime 2003-02.05 retter Hans R Kjæstad (H) et spørsmål til statsråd Torild Skogsholm:

"Ved behandling av samferdselsbudsjettet for 2003 bad Stortinget Regjeringen å vurdere privat finansiering eller OPS-utbygging av Mosseveien i tunnel. Hvordan vil statsråden følge opp dette".

Statsråden svarer:

"På bakgrunn av Stortingets behandling av budsjett for 2003 har jeg nylig bedt Vegdirektoratet om en vurdering av muligheten for å gjennomføre en utbygging av Mosseveien i tunnel basert på privat finansiering.

Jeg har bedt Vegdirektoratet gi en vurdering av saken innen 1. mars [2003], med sikte på å komme tilbake med en vurdering av forslaget om privat finansiering av Mosseveien i løpet av våren 2003. .

Det er både riktig og viktig at vi tar tak i dette prosjektet nå og får utredet dette i sammenheng med bl.a. Bjørvikaprosjektet og utfordringene på Sørenga".

I forbindelse med statsbudsjettet for 2004 spør Samferdselskomiteen om samme sak, og statsråden svarer bl.a. :

" Samferdselsdepartementet har bedt Vegdirektoratet starte et arbeid med videre utredning og planlegging som vil gi grunnlag og premisser for en konkret løsning for Mosseveien. Dette arbeidet er startet opp."


I 2003 kom Miljøtunnel Mosseveien med i Nasjonal transportplan for 2006-2015. Her heter det:

"Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å utrede utbygging av Mosseveien i tunnel mellom Fiskvoll og Sørenga. Dette prosjektet er sammen med Bjørvikatunnelen en del av Oslos opplegg for Fjordbyen"

I kommuneplanen for Oslo 2004, vedtatt i bystyret 26.5.2004 inngår ny E18 Mosseveien i tunnel mellom Fiskvollbukta og Sjursøya. Sitat fra planen:

"Det tas sikte på at et planprogram for dette er klart i 2005, og at konkret planarbeid med eventuell konsekvensutredning igangsettes deretter".


Ovennevnte viser at det har vært sagt mye pent, fattet mange vedtak og gitt direktiver om Miljøtunnel Mosseveien i løpet av de siste 5-6 år. Mange politikere fra de fleste partier har stått frem og lovet sin aktive støtte.

Vi konstaterer at vi sitter igjen med et usikkert tunnelprosjekt (jfr. utsagn fra utbygningsdirektør Lars Aksnes), en gang etter 2018 uten at en konsekvensvurdering er lagt fram fire år etter at samferdselsminister Skogsholm hadde pålagt Vegdirektoratet en utredning. Er politiske lovnader kun spill for galleriet og er det egentlig Vegdirektoratet som er 'kongen på haugen'.

Vi står foran et nytt lokalvalg og i tiden fram mot dette må de politikere som vil ha vår tillit vise aktiv handling. Tiden for de store løfter er forbi. Miljøtunnel Mosseveien må sees i sammenheng med ferdigstillelse av Bjørvikatunnelen, utvikling av Fjordbyen og bruk av strandsonen. Dersom Nasjonal transportplan og Oslo kommuneplan skal ha troverdighet som plan- og prioriteringsverktøy, må det være en viss balanse mellom selve planen og reell vilje og evne til å følge opp planen.





Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien

v/ Stein Stølen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere