Oslos stolthet i hundre år

Sjekk ut Vålerengas videohyllest til klubben, som feirer hundre år i år.

VALLE: 29. juli 2013 er det hundre år siden Vålerengen Idrettsforening, best kjent som VIF, ble stiftet. I den anledning har sponsor Adidas hyllet klubben med Vålerengas historie og sjel i en to minutter lang film (klikk i bildet øverst i denne saken for å se hele videoen).

Det er altså hundre år siden Vaalerengens Idrætsforening så dagens lys i et kassasnekkeri i Vålenggata. Det er 100 år med karakterer, oppturer, nedturer og utallige historier som formet Oslos Stolthet til det klubben er i dag.

– Det var litt av en utfordring å fange historien og sjelen til denne klubben i en to minutter lang film, sier Thomas Mietinen, Country Brand Manager i Adidas Norge.

– Vi ønsket jo å fange følelsen av fellesskap og samhold som denne klubben er så kjent for. Vi har samlet flere personer, historier, hendelser som har vært med å fargelegge historien til Vålerenga. Sammen var, er og blir de Vålerenga Fotball anno 2013, fortsetter Mietinen.

FØLG VÅLERENGA PÅ DITTOSLO HER!

«Tippen» åpner

Filmen begynner med Henry «Tippen» Johansen som holder den ekte ballen fra bronsefinalen i OL i1936 (hvor Norge for øvrig slo Tyskland og vant bronsen).

«Tippen» representerte også starten på Vålerenga Fotballs vei mot toppen, som første Vålerenga-spiller til å også spille på landslaget. Selv vant han aldri noe med klubben, men voktet målet i 23 år fra 1923 til 1946. Tippen døde i 1988, men får en sentral rolle i videoen.

– En film om Vålerengas 100 første år uten Tippen hadde manglet noe og vi så oss nødt «vekke» legenden til live, sier Mietinen.

Videre representerer Tippen historien og alt Vålerenga har vært. I filmen overleverer han den nye «gamle» drakten til en av framtidens Vålerenga-talenter, Niklas Castro.

– Det er viktig at vi vet hvor vi kommer fra og hvor vi har vært, men det er også viktig at vi ser framover mot de unge talentene. For historien er på ingen måte ferdigskrevet, smiler Mietinen.

SE VIDEO: Sjappa har flytta hjem

Turkis badedrakt og kumelking-gestikulasjoner

Supportere som Einar Gelius, Per Johansen, Kjell Grønningen, Klanen og Miniklanen har på forskjellige måter vist sin kjærlighet for klubben.

– Enten man løper i en turkis badedrakt, skriver supporterlåter, tatoverer hele ryggtavla med VIF-logoen, gjør kumelking-gestikulasjoner eller står igjen 2 timer på Ullevaal for å applaudere laget man akkurat har sett rykke ned er det bevis på ekte følelser. Det er disse følelsene vi har vil fange, sier Mietinen.

Får gåsehud

I Vålerenga er man veldig takknemlige for filmen som er produsert i anledning 100-årsjubileet.

– Jeg har vært heldig å se filmen noen ganger og får gåsehud hver gang. Den vekker virkelig følelsene og vi er veldig takknemlige for gaven fra adidas og muligheten til å bruke denne for å promotere oss selv og jubileumsdrakta vår i år, sier Elin Horn, profileringsansvarlig i Vålerenga Fotball.

Filmen er produsert av Go!Electra, ved regissør Håvard Arnstad. Visuelle effekter er det Helmet i Trondheim som står for.

DittOslo.no følger Vålerenga tett i jubileumssesongen, og nå vil vi gjerne vite hva ditt beste minne fra VIFs historie er. Skriv inn i kommentarfeltet under!

FØLG VÅLERENGA PÅ DITTOSLO.NO HER!

LES OGSÅ:

Er dette mannen Rekdal jakter på?

Rykter om ny supersignering i Vålerenga

Alexander Mathisen kan være på vei til VIF

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.