Gå til sidens hovedinnhold

På barnas premisser

Solbakken barnehage var en nedslitt barnehage. Så fikk to av de ansatte en god idé.

MORTENSRUD: Oi, sier Emma Waaler (1 år). Osten på skiven hun akkurat har hentet, ligger på gulvet. Den vesle jenta bøyer seg frem, plukker opp osten og setter seg ned ved bordet. Fra stolen rekker Emmas ben fint ned i bakken, slik at hun selv kan hente seg en ny skive. På bordet står en liten vannmugge, i tilfelle hun eller noen av de andre 1-åringene vil ha litt vann.

Du kan helle selv, sier pedagogisk leder Marion Tunold Myklebust til Phillip A. Dahl (1 år) som virker litt skeptisk til forslaget. Det ender med at de heller sammen, og en akkurat passe mengde vann havner i glasset. På det vesle lunsjrommet er det verken tutekopper eller høye stoler. 1-åringer kan klare det meste selv, når rommet er tilrettelagt for det.

Rommet som inspirerer

For tre år siden var Solbakken barnehage en nedslitt barnehage. Så fikk styrer Benedikte Møllerop og pedagogisk leder Kine Helgesen en lys idé. De hadde begge vært borti Reggio Emilia-filosofien, der rommet skal være den tredje pedagogen, og de foreslo en komplett omlegging av sin egen arbeidsplass.

Rommet skal være til inspirasjon, og barna skal ordne i rommet selv, forklarer Kine Helgesen. For å få det til, var det nødvendig å gjøre om på rominndelingen. De ansatte tegnet barnehagen i fugleperspektiv, og har gjort alt ominnredningsarbeidet selv.

Stor pågang

De 36 barna har omtrent 14 rom til disposisjon. På rollelek- og eventyrrommet til 2-åringene skal man leke rolig, mens på aktivitetsrommet kan barna utfolde seg på tjukkaser og trampoline, uten at noen roper hysj hele tiden. De store barna har eget forskerrom, der de kan finne ut mer om lys, eller titte på insekter. Til høsten står et eget snekkerrom klart, med arbeidsbenk i barnehøyde. Også ute er det tatt høyde for at barna skal klare seg selv. Spisegruppene i tre er i barnehøyde.

Vi har stor pågang. Folk kjører fra Skøyen, for de synes barnehagen er så bra, sier Benedicte Møllerop. Før mistet de barn til en kommunal barnehage i nærheten. Det gjør de ikke lengre.

Stolt

Møllerop og Helgesen mener det er viktig at alle de ansatte i barnehagen er med på en villet endring.

Derfor får alle ansatte reise på studietur i Reggio Emilio instituttet i Stockholm. Det er inspirerende og sosialt. Og så får de en tur, da, smiler Møllerop.

Hun er svært stolt av det de ansatte har fått til. Og hun kan vise til ansatte som har svært høy utdanning, og en barnehage uten mangler på førskolelærere.

Vi er ikke så opptatt av hva folk har jobbet med tidligere, men av hva de kan tilføre oss. De som kommer hit får ordentlig opplæring og veiledning, sier Benedicte Møllerop.

Populært

Assistent Lester Goodwine underviser alle barna i Taekwondo ukentlig. Goodwine er verdensmester i idretten han lærer bort til barna, og har i tillegg en bachelor i musikk fra Berklee University. Taekwondotimene er kjempepopulære.

Det er få regler i Lesters timer, men de som gjelder, gjelder. Man må vente på tur, respektere utstyret, vise hensyn til hverandre og stole på andre og seg selv, forklarer Benedicte Møllerop.

Er denne omleggingen noe alle barnehager kan få til?

Ja, vi har gjort dette med vanlig tilgjengelige ressurser. Men man må vite hva man begir seg ut på og ha et klart mål, sier Møllerop. Solbakken Barnehage har fått Kvalitetsprisen 2008 fra Norsk forening for forsorg av barn. I vår har de hatt ukentlige studiebesøk fra barnehager i inn- og utland, som vil se og lære av hvordan de har lyktes med mye vilje til endring på Mortensrud.

Barna lærer frihet innenfor rammer, smiler Møllerop og Helgesen.

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger