Gå til sidens hovedinnhold

På bilshopping i Geneve

GENÈVE: Noen vil gjerne verne miljøet, andre tenker mest på smarte løsninger mens de små bilprodusentene gir blaffen og fokuserer kun på det ekstreme. I Genève er nemlig alt tillatt.

Med en vinter på hell i Genève, strømmer bilentusiastene til den viktigste arenaen for lufting av våryre fartsdrømmer. For det er ikke miljøbilene, bruksbilene eller nyhetene fra Ford, Mazda, Renault og alle de andre masseprodusentene som tiltrekker seg den største interessen når siste journalist har koblet fra PC-en og publikum strømmer inn.

Nei, Genève er minst like mye arenaen hvor til de bitte små produsentene med de raskeste bilene kappes om oppmerksomheten og kredittkortet til rike med behov for å kjøpe seg til fast plass i venstrefilen.

Ikke så mange har hørt om Tramontana, men deres Formel-1 liknende toseter med cockpitglass à la jagerfly er muligens enda raskere enn fotoboksene i grøftekanten: 12 sylindre og 550 hk i hekken som kan boostes til 720 hk, toppfart på 355 km/t og 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Ikke rart at spanjolene i Girona forlanger 600.000 euro (fem millioner kroner) for kjøretøyet som de planlegger å bygge fem av i år og 12 hvert år framover.

Jakter på rekord

Foreløpig føler ikke svenskene i Koenigsegg seg truet. Etter å ha fylt biodrivstoffet E85 (85 prosent etanol og 15 prosent bensin) på tanken, fikk de ut over 1000 hk av fartsmaskinen CCXR. Så nå duger ikke lenger rettstrekkene på Nardo-banen i Italia for å måle ytelsene.

Vi ser etter noen gode veier i Australias ørken for å gjøre målinger, kunne Christian von Koenigsegg opplyse. Underforstått betyr det å presse bilen opp mot en beregnet fart på 425 km/t og slå fartsrekorden til Bugatti Veyron på 407 km/t.

Rubel-russer

Fullt så travelt har ikke russerne i Russo-Baltique det. Men maken til denne "Ladaen" har du likevel neppe sett: 1900 kilo, V12 biturbo med 555 hk, 22 tommer store hjul, godt med bagasjeplass, 0-200 km/t går unna på 13,2 sekunder før toppfarten på 314 km/t nås.

Dette er vår første bil, og vi planlegger ikke å bygge mer enn to til tre i året, forteller Anna Zhiltsov og legger til: Pris 1 million euro (8,2 millioner kroner) før eventuelle bagateller som bilavgifter og moms!

Noen drar nok kjensel på Stola med 3500 ansatte, en bilbygger med snart 90 årig historie og kjent for prototypeproduksjon og nisjemodeller. Men hvis Stolas siste konsept dukket opp i mitt bakspeil, ville jeg hevet bilen ut i høyrefilen. For med 750 hk, 1360 Nm i drakraft og toppfart på 330 km/t har sannsynligvis fyren bak rattet det travelt med å komme hjem til Torino i Italia.

Yachting livsstil

Designer Reinhard Bolz hos EDAG tar det litt mer med ro når han cruiser i yachthavnene med ingeniørselskapets siste påfunn; LUV Luxury Utility Vehicle. Riktignok har den en Brabusmotor på 462 hk under det teakbelagte panseret (fem millimeter tykk nedfeling!), men noe kraft må jo til for å flytte skipsgulvene som dekker den rommelige kupeen og lasteplanet.

Etter alt dette ble jo sekshjulingen Citroën Cruise Crosser og Sbarros badekarliknende Citroën bare oppvarming for aggressive Peugeot 908 RC og en sinna Opel GTC konsept som informasjonssjef Anita Svanes i Opel kunne fortelle at skal omformes til neste generasjon Opel Vectra.

Vandring gjennom et norsk parkeringshus blir aldri det samme etter noen timer sammen med dem som glatt overgår både Maserati, Ferrari og Lamborghini.

Reklame

Nå er det tilbud på de populære julepysjene