*Nettavisen* Nyheter.

På lag med tungvekterne

LØNN FOR STREVET: Mellom to lokomotiv og en passasjervogn tar noen av ildsjelene ut «lønna» i form av varme pøler. Og kan variere med lompe eller brød. Fra venstre: Knut Haga, Christoffer Bjørgen Nilsen og Trond Dehli. Foto: Jacob Kirkevaag

Det er kveld og stille i det ellers så travle Jernbane-verkstedet på Grorud. Bare de «gamle» får stell før natta.

Klikk på bildet for å forstørre.

Trond Lindahl, Knut Haga, Christoffer Bjørgen Nilsen og Trond Dehli. Foto: Jacob Kirkevaag

Klikk på bildet for å forstørre.

841 skal bli ferdige til sommeren Foto: Jacob kirkevaag

Klikk på bildet for å forstørre.

Christoffer Bjørgen Nilsen pusser på diesellokomotivet Foto: Jacob Kirkevaag

Klikk på bildet for å forstørre.

Hjulgang før blankpussing. Foto: Jacob Kirkevaag

Klikk på bildet for å forstørre.

Gammel årgang: Knut Haga viser fram det som var en teak passasjervogn bygd på Strømmen verksted i 1915.

Klikk på bildet for å forstørre.

SKINNER: Etter timer med pussing er skinner hjulgangene som de skulle være fabrikknye.

Klikk på bildet for å forstørre.

FINPUSS: Christoffer B. Nilsen flikker på en av tungvekterne.

GRORUD: Mens andre benker seg rundt sine frimerkealbum, er det mer tungtveiende grunner for at gutta i den lokale avdelingen av Norsk Jernbaneklubb møtes.



På skinnegangen står deres tre klenodier oppstilt. Den eldste nærmer seg hundre år.

Fordums glans

Og som alderen tilsier er det den eldste som trenger mest til fornying.

– Dette er en teak passasjervogn (561) som ble bygd på Strømmens Verksted i 1915, forklarer Knut Haga.

Den er i ferd med å få tilbake fordums glans, og møysommelig blir utvendig panel pusset. Innvendig blir det litt mer fornying.

– Den sto lagra på Kløftefoss i over 30 år, og nå skal den bli servicevogn med servering og alt som hører til, forklarer Knut Haga.

Med sjel

I sporet ved siden av den gamle står de to tungvekterne. Den ene har nok de fleste groruddøler sett eller i alle fall hørt opp gjennom åra. Et diesellokomotiv (DI nr. 841). Et skiftelok som har gått mye av tida si på Alnabru siden det ble bygd på Thune mekaniske verksted i 1960.

– Det meste av gammelt utstyr har sjel i seg. Gammel design er også pent å se på, sier Trond Dehli da Lokalavisens utsendte lure på hva som får sindige voksne karer til å bruke fritida si på gamle tog.

Og han skulle være kvalifisert for å mene med lang fartstid på Strømmen verksted bak seg.

– Interesse for mekking og ikke minst teknikken bak er min innfallsvinkel. Dieselmotorer og hydraulikk er kremen da, legger Christoffer Bjørgen Nilsen til.

– Er egentlig utdannet flymekaniker og dette var nærmest det jeg kom i forhold til det jeg lærte på skolen, sier Knut Haga som ellers driver med frukt og grønt.

Selv om hjulsettene skinner som aldri før, er det fortsatt mye å fare over, men gutta har som mål diesellokomotivet skal være ferdig og klar til drift før sommeren.

Tidsreiser

Det er ikke bare pussing og mekking som står på timeplanen. Norsk Museumstog og restaurant Sult har tidligere inviterer til kulinariske reiseopplevelser Nordmarka rundt. Og det er det nærmeste du kommer Orientexpressen i Norge.

Plass til flere

Gutta i avdelingen på Grorud melder ellers om at det er plass til mange flere entusiaster. Opplæring får du og det er et trivelig miljø.

– Og lønna får du i himmelen, mens det blir pølser her på jorda, inviterer Knut Haga fornøyd.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.