RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På plass i Vietnam

Krigsmuseet i Saigon (Ho Chi Minh City) blir regnet som et av verdens beste.
Nordstrands Blad-journalist Anders Halvorsen er på langtur. Sammen med to kamerater skal 25-åringen besøke Asia, Sør- og Nord-Amerika. Les om trioens møte med storbyen Saigon og idylliske Nha Trang.

SAIGON/NHA TRANG: Etter nok en busstur og en tøff grensekontroll var vi endelig framme i Saigon, eller Ho Chi Minh City som vietnameserne så stolt kaller den. Turen fra Phnom Penh tok fem timer.

Det var godt å komme fram til Vietnam, for vi trengte en forandring. Et nytt land, nye mennesker og en ny kultur er alltid spennende. Det gir energi.

Kaos i storbyen

Når vi kom fram til Saigon følte vi at byen var et eneste stort kaos. Syv millioner mennesker bor i gryta, og byen er Vietnams største.

I Saigon kom det folk ut fra alle kriker og kroker, og kaoset i trafikken var det som kanskje fasinerte oss mest. Alle kjører for øvrig scooter i Saigon.

Til tross for kaos og et uendelig antall scootere likte vi Saigon godt. Menneskene var vennlige og maten var god.

Planen var likevel ikke å bli lenge i Saigon, noe vi heller ikke ble. Tre millionbyer (Bangkok, Phnom Penh og Saigon) hadde gjort oss mette.

Men vi fikk gjort det vi hadde planlagt, og det var å besøke det velkjente krigsmuseet i sentrum av byen.

Ut mot kysten

Museet gir en grundig innføring i krigsforbrytelser som er blitt begått mot landet. Og det er lagt vekt på krigen mot USA. Sterke bilder fra krigen og våpen og kjøretøy som ble brukt var noe av det vi fikk se.

Etter å ha tibrakt halvannen dag i Saigon dro vi videre. Vi var som nevnt lei av storbylivet, og bestemte oss for å sette kursen mot fisker- og badebyen Nha Trang.

Vi tok nattoget ut mot kysten, og var framme grytidlig neste morgen. Å komme fram til den hyggelige kystbyen var en herlig befrielse.

Etter en lang togtur var det godt å se havet. Vi sjekket inn på et koselig hotell bare 200 meter fra den nydelige stranden.

Dårlig vær

Vi fikk to herlige dager på stranden, men så var det plutselig slutt. Regnskyllen som kom ville ingen ende ta, og vi måtte tilbringe mesteparten av tiden på rommet.

Snakk om kontraster. Vi fikk helgsigvis til en hyggelig sykkeltur, men det var alt. Etter tre dager med CNN og amerikansk valkamp på rommet bestemte vi oss for å farte videre.

Vi tok nok et nattog og stoppet i keiserbyen Hue.

Følg Anders, Thomas og Jon André på tur på noblad.no!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.