RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Påskeferie med Buddy


Sjåføren var i utgangspunktet skeptisk til den orange humla, men ble godvenner med motorsykkelen som tror den er en bil.
Sjåføren var i utgangspunktet skeptisk til den orange humla, men ble godvenner med motorsykkelen som tror den er en bil. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup$PHOTOHEADER_ON$$PHOTOHEADER_OFF$
Er det mulig å putte en mann på 95 kilo fordelt på 1,90 inn i en Buddy? Jo da, det gikk overraskende greit.

OSLO: Som de fleste andre skulle jeg ha påskeferie, men denne gangen skulle det bli byferie. Jeg fikk låne Buddy på Røa Autoco etter at en kollega ville drepe min tvil om at dette var noe for en voksen mann.

Jeg er vant til å stige inn i en godt over gjennomsnittet bensinsluker, uten at det er noe å skryte av.

Se bildeserie fra påsken med Buddy her!

Motorsykkel er bil

Buddy er altså en liten elbil, eller rettere sagt den er i prinsippet en motorsykkel som tror den er en bil. Den er registrert som firehjuls motorsykkel, men krever billappen. Uansett den ser ut som en bil, men er ved første øyekast svært liten. Det var med en god porsjon skepsis jeg kledde på meg dette kjøretøyet.

Rett i ryggen uten å bøye hodet og rimelig god plass til beina var et overraskende førsteinntrykk. Jeg kan med en gang si at her kan du glatt stryke på rakettforskereksamen og likevel skaffe deg rask oversikt over hva denne bilen har å tilby.

Alt er uhyre enkelt. Instrument-panelet består av speedometer, strømmåler og en gul knapp. Trykk på knappen så går Buddy henholdsvis fremover og bakover. Kan det bli enklere? Gass og brems sitter der de skal. Det er bare å kjøre.

Kjapp

Oops. Den første overraskelsen er hvor kjapp den er. Fra stillestående opp til 50 kilometer er det knapt en bensinbil som følger denne ut av krysset. Litt gøy er det å ha en BMW i bakspeilet, før den naturligvis feier forbi etter en kort stund. Med 150 hester under panseret ser BMW-en nesten fornærmet ut.

Jeg summer av gårde som en liten humle i vårværet. I all sin enkelhet er det ikke noe som heter servostyring eller servobremser. Alt er mekanisk. Som Dany Narten på Røa Autoco sa: Det er du som kjører bilen og ikke bilen som kjører deg.

Det gir en litt annen kjøreopplevelse. Den er mer fysisk som alt annet ved bilen. Her er det ikke noen elektriske hjelpemidler og det er lite som kan gå i stykker. Du dytter vinduet frem og tilbake. Speilene reguleres for hånd og bilen låses for hånd.

Den har likevel et fortrinn som ikke alle andre biler har. Det følger med en liten fjernkontroll hvor du kan tidsinnstille eller direkte innstille oppvarming i bilen i god tid før du kjører ut. Bluetooth og musikkanlegg drar opp inntrykket.

Drosje i hekken

Jeg måtte først sjekke hva den stillegående kameraten kunne prestere på motorveien. For å si det med en gang. Dette er ikke på noen måte en macho sportsbil. Den gjør 80 på flatmark uten motvind. Det er for så vidt greit, i og med at bilen ikke er bygd for langturer.

Det skal sies at du med økonomisk kjøring kan komme hele 12 mil ut av byen, men da må du finne deg en stikkontakt eller en ladestasjon. De er det ikke mange av utenfor bygrensen.

Jeg kjører kollektivfeltet. Helt unødvendig egentlig med laber påsketrafikk, men det er altså en av fordelene med elbil.

Utålmodig tuting bak. En drosje er plutselig oppe i hekken og er lite fornøyd med at jeg for øyeblikket ligger i 70. Han gidder ikke å kjøre rundt med den dieseldrevne Mercedesen. Jeg legger meg tilbake i feltet og Buddy ser hånlig på Mercedesen. Vi kjører i hvert fall miljøvennlig.

IØYNEFALLENDE:

Buddy var ikke meg

Er det noe galt? På vei oppover mot Holmenkollen møter jeg to andre elbiler hvor sjåførene veiver med armen. Nei da, ingenting er galt. Nå har jeg lært at de som kjører elbil er på hils. Jeg er blitt medlem av en klubb uten å vite om det.

Buddy er overraskende god til å klatre. Jeg har helt klart undervurdert egenskapene i så måte. Den klarer greit 60 opp bakkene mot Frognerseteren, det vil si fartsgrensen. Jeg stoppet først noen minutter i foten av Holmenkollen og drar opp noen minner fra Ski-VM.

Et følge med noe jeg tror er italienske jenter blir oppmerksomme på oss. Jeg hører noen uttale «body» og det var ikke meg de snakker om. En orange fargeklatt har fått jentenes oppmerksomhet. Noe som har overrasket meg i løpet av påskedagene er hvor mange som fremdeles reagerer nysgjerrig på en elbil.

Parkerer mellom en Volvo og en Passat på Frognerseteren. Kaffe i solskinnet. Buddy ser utover Oslofjorden og får mer oppmerksomhet enn en Volvo til 500 000. Blir nesten litt stolt når jeg strener mot følgesvennen og så farer lydløst av gårde.

Etter hvert har jeg mistet den litt femi følelsen jeg hadde i starten. Ekte mannfolk spiser ikke quiche, men de kjører elbil. Se på ordføreren eller kronprinsen!

Alt gratis

Bensinslukeren står stille i påsken. Buddy er med overalt nå. Noen turer på jobben blir det, samt kino og turist i egen by sammen med min beste halvdel.

Det er gratis bomring og gratis parkering i alle gater og du kan stå på tvers om du vil. Det er ladestasjoner rundt omkring i sentrum og strømmen er også gratis. Til min store overraskelse er det også ladestasjon på parkeringsplassen på Bygdøy.

En eneste gang fylte jeg på med litt strøm hjemmefra – for en tier kanskje for å få den opp fra 40 til 100 prosent lading.

Fordeler og ulemper

Hva er eventuelt minuset med denne krabaten? Er du ute etter luksus, så glem det. Stort bagasjerom? He, he. Likevel er det nok plass til å handle for hele påsken i det lille bagasjerommet, med mindre du skal ha med kassevis med øl.

Den skryter av å være en treseter. Når sant skal sies så er det en sannhet med sterke modifikasjoner. Med frue og en trettenårig sønn, så har silda det bedre i en sardinboks. Den er grei nok med to barn og en sjåfør på vei til aktiviteter.

En ting som ikke er nevnt er at bilen er så stillegående at uoppmerksomme myke trafikanter kan få seg en overraskelse. Den kan virke litt stiv og kantetete hvis du gir full pinne gjennom kurvene.

Fordeler som ikke er nevnt er rimelig forsikring. Du slipper å følge med på bensinprisene naturligvis. Ingen veiavgift. Den tar utrolig liten plass og snur på en femøring og verkstedregninger sluker ikke lommeboka. Nypris for årets modell er 168 000 kroner.

Det viktigste for meg er likevel at bilen er morsom å kjøre og at jeg kvittet meg med «mandige» motforestillinger. Buddy er kamerat god som noen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere