RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Passasjerer får ikke plass på stappfulle tog


STO IGJEN PÅ PERRONGEN: Togpendler Cato Kjølstad ser daglig mennesker som ikke kommer seg på toget om morgenen på grunn av plassmangel. For noen dager siden var det hans tur til å stå igjen. Nå vil han vite hvilke planer NSB har for 2012.
STO IGJEN PÅ PERRONGEN: Togpendler Cato Kjølstad ser daglig mennesker som ikke kommer seg på toget om morgenen på grunn av plassmangel. For noen dager siden var det hans tur til å stå igjen. Nå vil han vite hvilke planer NSB har for 2012.
I forrige uke ble Cato Kjølstad stående igjen på perrongen. Å komme seg om bord på det overfylte toget var nytteløst.

LJAN: – Da var det bare å sette seg i bilen igjen, og kjøre til jobb, sier Cato Kjølstad.



I forrige uke ble han stående igjen på Ljan togstasjon. På toget til sentrum var det rett og slett ikke plass.

Fortell din historie om Oslo-rushet her!

Nå har Kjølstad sendt brev til både NSB og til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Han etterlyser både alternativ transport, men også NSBs plan for 2012.

Han pleier å komme seg på toget, selv om det er veldig fullt.

– Det er fordi jeg er «kjapp på avtrekkeren». Daglig står det folk igjen på perrongen som ikke kommer med.

Lysere tider i 2015

50 nye tog er bestilt og innen 2015 skal kapasiteten på togene være bedre.

– Henger dere etter?

– Det er ingen hemmelighet at det er kapasitetsmangel, men nå har vi kjøpt 50 nye tog, og har opsjon på enda 100, sier Erik Lødding, kommunikasjonsrådgiver, NSB persontog.

Det hjelper ikke Cato Kjølstad og de andre på strekningen Ski-Skøyen.

De aller første togene som er bestillt kommer på strekningene Skien- Lillehammer, Asker- Kongsvinger og Eidsvoll- Kongsberg.

– Må vurdere strekningen

– Det blir satt inn 1900 ekstra seter på Østfoldbanen i morgenrushet i desember 2012. Etter hvert skal vi ha 1300 ekstra seter i ettermiddagsrushet. Dette vil jo virke positivt for strekningen Skøyen- Ski, sier Lødding.

– Hvor mange ekstra seter eller avganger får denne strekningen?

– Det vet vi ikke enda, det er for tidlig å si noe om. Vi må se på strekningen og vurdere, sier Lødding.

Togpendler Cato Kjølstad forteller at det er ikke noe nytt at folk står igjen på holdeplasser for tog, t-bane, buss eller trikk.

– NSB, som også eier busser, bør sørge for å sette opp alternativ transport til dem som ikke kommer seg med toget i rushen, mener han, som selv bruker kollektivtransport omtrent hver dag.

Fortell oss din historie fra Oslo-rushet her!

Må vente på neste tog

Det er ikke til å se bort ifra at togpendlere må vente på neste tog flere ganger på grunn av plassmangel en god tid fremover.

Lødding sier at de fleste pendlere vil ha tog i stedet for buss, og at NSB ikke setter inn buss på belastete strekninger, dersom det ikke er innstillinger eller andre hendelser.

– Men tror du ikke passasjerene vil velge annen type transport om de ikke får plass på toget?

– Det må nesten være opp til passasjerene selv om de ønsker å bytte til buss eller annen transport, sier Lødding.

Så hva skjer om dersom en må stå igjen på perrongen, og vente på neste tog? Hva skjer når passasjerer ikke rekker fram til avtaler?

De må pent vente på neste tog.

– Det er neste tog som gjelder, og vi må henvise til neste tog. Jeg har forståelse for at det er frustrerende å ikke komme med toget, sier Lødding.

Så en taxi bør man ikke kaste seg inn i, selv om man kanskje mister en avtale fordi man ikke får plass på toget. Alternativ transport dekkes nemlig bare dersom toget er forsinket.

– Det er en utfordring å ikke alltid ha plass til alle. NSB dekker ikke taxi i slike tilfeller, sier Lødding.

NSBs reisebetingelser finner du her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere