RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Peugeot med futt


AVSLAPPET: Det er først og fremst drakraften som gjør Peugeot 308 THP interessant. (Foto: Øivind Skar)
AVSLAPPET: Det er først og fremst drakraften som gjør Peugeot 308 THP interessant. (Foto: Øivind Skar)
Liker du avslappet kjørestil kan det lønne seg å velge motor med mye drakraft.

Det er utrolig hva en større motor under panseret på bilen gjør med selvbildet. Det har også Peugeot nå tatt konsekvensen av ved å dytte forholdsvis mye motorkraft inn i familiebilen 308. THP heter modellen med 174 hk i ytelse. Bilen er like kraftig som Golf GT (170 hk), men litt mindre effektfull enn Golf GTI, Ford Focus ST og Volvo C30 T5. Men 0 til 100 km/t går unna på 8,3 sekunder, og det burde holde for de fleste.

Det som imidlertid gjør 308 THP morsom å kjøre er ikke først og fremst alle hestekreftene, men motorens rettlinjede drakraftkurven som gir 150 Nm allerede rett over tomgang og 240 Nm fra 1600 til 4500 omdreininger på motoren. I praksis betyr det avslappet kjøring og knapt behov for giring under normal kjøring.
Peugeot THP bruker samme motor som Peugeot 207 RC og Mini Cooper S.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere