*Nettavisen* Nyheter.

Peugeot vinner på plass

I DUELL: Peugeot 3008 mot Nissan Qashqai. Begge gir relativt mye bil for pengene.

Smak og behag avgjør om du velger Peugeot 3008 eller Nissan Qashqai. Men 3008 har mest plass.

Klikk på bildet for å forstørre.

TO I TEST: Lite skiller de to duellantene.

Klikk på bildet for å forstørre.

3008: Bakseteryggen felles ned med et håndgrep.

Klikk på bildet for å forstørre.

INNLASTING: Størst lukeåpning på 3008.

Klikk på bildet for å forstørre.

3008: Første i klassen med headup-display.

Klikk på bildet for å forstørre.

QASHQAI: Tak som slipper sommeren helt inn i bilen.

Klikk på bildet for å forstørre.

3008: Førerplass med ganske gedigent preg.

Klikk på bildet for å forstørre.

QASHQAI: Tradisjonelt førermiljø.

Klikk på bildet for å forstørre.

3008: Smart med lommelykt i bagasjerommet.

Klikk på bildet for å forstørre.

3008: Digert glasstak.

På grunn av funksjonalitet i forhold til størrelse og forbruk/miljøbelastning, kommer vi til å se mange biler av typen Nissan Qashqai og Peugeot 3008 på veiene i årene framover

Begge bygges etter samme idé, og befinner seg størrelsesmessig i den såkalte Golf-klassen. Men økt høyde gir noen flere funksjoner og mer innvendig plass. Dette er biler man setter seg inn i – ikke ned i.

De har det beste fra kompakte SUV-er, men gunstigere forbrukstall og langt bedre sosial aksept. Likevel: På grunn av luftmotstanden kan aldri høybygg oppnå like god miljøprofil som de lavere kompaktbilene.

Siden testbilene er så like, både å se på og i funksjon, gikk juryen til en nærmest håpløs oppgave da vinneren skulle kåres etter dager på østlandske og svenske veier.

Konklusjon: Om du velger Qashqai eller 3008 blir smak og behag. Let derfor heller etter detaljer som teller for deg, og du blir nesten garantert fornøyd med valget.

Nissan Qashqai

Den eneste av de to som også kan leveres med firehjulsdrift. Qashqais gode styring gjør at den – etter vår mening – kjører en tanke bedre enn 3008.

Qashqai har udiskutabelt bedre seter og praktisk ryggekamera som gjør lukeparkering til en lek.

Noen færre hestekrefter fra Renault-motoren spiller ikke så stor rolle, men 3008 stiller med en mer fleksibel motor som jobber bedre på lave turtall.

Full iPod-tilkobling med funksjonsstyring fra rattet trekker opp, i likhet med enkle, oversiktlige og funksjonelle førermiljøet.

Minus for digert reservehjul som opptar mye plass, og en bagasjeromsavdeling som taper på funksjonalitet i forhold til Peugeot.

Peugeot 3008

3008 oppleves som en stor bil og har i tillegg mange praktiske funksjoner, ikke minst todelt bakluke, hvor nedre del fungerer både som lastelem og grei benk under kafferasten.

Dette gir svært lav innlastingshøyde, samtidig som bakseteryggen legges ned med et håndgrep fra bagasjerommet. Bagasjeromsgulvet reguleres enkelt i tre høyder fra helt flatt.

Endelig har Peugeot klart å bygge en bil med presist girskift til deres fabelaktige 1,6 liters/109 hk dieselmotor. 240 Nm i drakraft holder for de fleste, men viktigere i daglig kjøring er motorens fleksibilitet på lave turtall. Dette rusler uanstrengt av sted i bytrafikk i femtegir.

I likhet med Qashqai tilbys også 3008 med glasstak stort nok til å slippe hele sommeren inn i bilen.

Solgardiner i sidevinduene bak stenger så uønsket sol ute, mens lys under sidespeilene lyser opp innstigningen i bilen. La oss dessuten nevne en liken og fiks detalj som at lyset i bagasjerommet også funger som løs lommelykt.

Først med headup

Peugeot 3008 stiller som første i klassen med headup display, hvor viktige funksjoner som fart og avstand til bilen foran vises på en gjennomsiktig skjerm i førerens synsfelt.

Til nå har funksjonen kun vært forbeholdt store biler i premiumklassen, men Peugeot-løsningens enkelhet kan gjøre frontrutevisning av eksempelvis hastighet til standardløsning i selv små og rimelige biler om kort tid.

Peugeot har også utstyrt 3008 med radar for å kontrollere bilens hastighet, men der eksempelvis Volvo bruker radaren til å bremse bilen, benytter Peugeot seg kun av varslingsfunksjonen med begrunnelse av at føreren har ansvar for kjøringen. Uforståelig!.

Vi er ganske sikre på at om et par år bremser også Peugeot automatisk ned sine biler når fare for kollisjon oppstår.

Vår mening om testbilene:


































































Nissan Qashqai


Peugeot 3008

Bak rattet

7,5

7,5

Plass

8,5

9,0

Bagasje

7,5

8,5

Komfort

8,0

8,0

På veien

7,5

7,0

Ytelser

6,5

7,0

Forbruk/CO2

7,5

7,0

Sikkerhet

9,5

9,5

Utstyr

9,0

9,0

Pris

9,0

8,5

Sum (100)

80,5

81,0


Testbilene i tall:



















































































Nissan Qashqai


Peugeot 3008

Pris billigste*

238.000kr

272.900 kr

Pris testet bil

319.290 kr

316.900 kr

Lengde

4,32 m

4,37 m

Bagasje (VDA)

410 -1515 l

512 - 1604 l

Motor (Volum/hk)

1,5/103 hk

1,6/109 hk

Moment

240 Nm

240 Nm

Forbruk (EU)

0,52 l/mil

0,51 l/mil

Forbruk (målt)

0,578 l/mil

0,597 l/mil

CO2-utslipp (EU)

139 g/km

137 g/km

0-100 km/t (test)

14,3 sek

13,3 sek

80-0 km/t (brems)

24,6 m

23,9 m

Toppfart

173 km/t

180 km/t

Støy 80 km/t (målt)

66 dBA

66 dBA

Kollisjonsputer

6 stk

6 stk

Antiskrens

Ja

Ja

4x4

Ekstra

Nei

Garanti

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP*

5 stjerner

5 stjerner



Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

* Mer om sikkerhet: Euroncap.com




Annonsebilag