*Nettavisen* Nyheter.

Pimp my shorts!

PÅ PLass i Systua: Fra venster: Margrethe Amalie Anmarkrud Kjernes (17) fra Ammerud, Ida Caroline Bull (16) fra Romsås, Caroline Lønnebotn (13) fra Kalbakken, Malin Pedersen (14)fra Kalbakken og Adisa Brigie (16) fra Kalbakken samlet på Klubben i Gårdsvei 6, klare til å freshe opp gamle klær til nye! Foto: Julie Messel

– Vi gidder jo ikke kjøpe nye klær hver vår og høst, nå kan vi gjenbruke de vi allerede har, sier designere in spe, fra Kalbakken

Klikk på bildet for å forstørre.

Tungt: Håndverk til fingerspissene.

Klikk på bildet for å forstørre.

VAlgest kval: Naglene er mange.

KALBAKKEN: Klesskapene rundt omkring i den vestlige verden bare vokser og vokser. Aldri før har Fretex mottatt så mye klær som de gjør nå. Vi kjøper og kjøper, og klesbergene bare vokser og vokser.
Men ikke alle steder!
På Kalbakken fritidssenter sitter de fem jentene og gjør seg klar for våren.
Til tross for en sur og slapsete 1. februarkveld roter tenåringene mellom medbragte shortser, bluser og kjoler.
– Det er jo ikke noe vits å kjøpe nye klær hver sesong, sier Ida Caroline Bull (16) fra Romsås.
Med drevne hender fester hun nagler til fjorårets olashorts.
– Dessuten kan du få ditt helt egne uttrykk når du gjør det sjøl, sier Adise Brigie (16) fra kalbakken.
Hun pyntet olavesten forrige uke.
Selvom nyealltid er gøy, er gamle nesten like gøy, og på bordet foran oss ligger et hva av nagler og perler i forskjellige farger.
Alle de fem jentene har hørt om Jenny Skavland. Moteprinsesse og designer som nylig ga ut boka Redesign.
– HUn haer utrolig kul stil. Både Jenny Skavlan og Tone Damli, sier Ida.
Ellers står svensk popprinsesse Aline Devercerski, Rihanna og motebloggeren Andrea Badendyk høyt på lista over nordmenn som kler seg kult.
– Det handler om å finne sitt eget uttrykk og tørre å stå for den man er, sier Margrete.
Det handler med andre ord om å tørre å stå for den man er også kreativt. Det får jentene rom til på Kalbakken .

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.